Friday, June 02, 2017

Sambutan Hari Susu Sedunia


Sambutan Hari Susu Sedunia disambut pada 1 Jun setiap tahun untuk memperingati akan pentingnya susu sebagai menu makanan global dan memberikan kesempatan untuk mengangkat isu mengenai aktiviti yang berkaitan dengan industri susu.

Hari Susu Sedunia

Sambutan Hari Susu Sedunia mula disambut sejak tahun 2001 yang dibentuk oleh FAO melalui PBB kerana sebahagian besar masyarakat dunia telah merayakan sambutan ini pada tanggal tersebut selama beberapa tahun.

Kajian Pemakanan Asia Tenggara (SEANUTS) mendapati, satu dalam dua kanak-kanak Malaysia mempunyai tahap kalsium yang tidak mencukupi.

Sementara itu, Kajian Nutrisi Orang Dewasa Malaysia 2014 di kalangan orang dewasa pula menunjukkan purata pengambilan kalsium tidak memenuhi separuh daripada keperluan harian mereka.

Susu mengandungi nutrien penting yang tidak boleh dihasilkan sendiri oleh badan seperti kalsium.

Kalsium penting kerana membantu meningkatkan perkembangan tulang dan gigi kanak-kanak, di samping membantu orang dewasa mengekalkan jisim tulang yang sihat dan mengelakkan kehilangan jisim tulang apabila usia kian meningkat.

Selain kalsium, susu juga mengandungi protein untuk pertumbuhan dan perkembangan, Vitamin A untuk fungsi mata, Vitamin B2 untuk membebaskan tenaga daripada makanan, serta Vitamin D3 untuk membantu penyerapan kalsium dan fosforus.

Hanya dua hidangan susu sehari boleh mengubah keadaan tahap kalsium yang tidak mencukupi ini. Susu bukan sahaja boleh memberi nutrisi kepada badan secara fizikal, tetapi setiap pek mengukuhkan silaturahim keluarga.

Memberi susu kepada orang tersayang mungkin satu perbuatan yang kecil, tetapi sebenarnya memberikan kesan yang besar kepada kesejahteraan mereka.

Melalui penghargaan ini yang mudah tetapi penuh kasih sayang, ahli keluarga mendapat belaian fizikal dan emosi, ikatan kekeluargaan menjadi semakin kuat.

Sempena sambutan Hari Susu Sedunia, ianya diharap dapat memberi inspirasi kepada anda untuk menunjukkan kepada ahli-ahli keluarga bahawa penghargaan dan kasih sayang amat bermakna dalam hidup semua.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: hmetro

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon