Tuesday, June 20, 2017

Sambutan Hari Pelarian Sedunia, World Refugee Day

Loading...

Sambutan Hari Pelarian Sedunia, World Refugee Day yang diadakan pada 20 Jun setiap tahun diraikan bagi menyambut kehidupan dan sumbangan pelarian-pelarian di seluruh dunia.

Hari Pelarian Sedunia

Diasaskan pada 2000 oleh Perhimpunan Agung PBB, Hari Pelarian Sedunia disambut buat pertama kali pada tahun 2001. Tarikh 20 Jun dipilih bersamaan dengan tarikh Hari Pelarian Afrika.

Hari Pelarian ini disambut untuk memberi jaminan perlindungan dan pembelaan terhadap golongan pelarian dalam membina kehidupan baru di negara yang mereka duduki.

UNCHR akan mengadakan pameran kehidupan sebagai seorang pelarian dan juga gambaran liku-liku perjalanan bermulanya dari negara asal berhijrah ke negara lain.

Pelarian yang dimaksudkan ialah migran yang berhijrah ke negara lain atas sebab keterpaksaan, iaitu golongan yang terpaksa meninggalkan negara akibat penganiayaan, konflik bersenjata dan isu-isu hak asasi manusia yang kompleks.

Orang pelarian juga tidak dapat pulang ke negara asal dengan selamat, tidak tahu berkomunikasi dalam bahasa tempatan dan tinggal berhimpit-himpit dalam satu rumah atau kem demi menampung hidup buat keluarga.

Nasib sebagai orang pelarian juga sangat tragik, melibatkan nyawa dan juga masa depan kehidupan mereka.

Mereka bagaikan hilang arah terpaksa meninggalkan negara sendiri dan mengemis di negara lain untuk mendapat pembelaan demi memperjuangkan sisa hidup.

Situasi sebagai seorang pelarian sukar digambarkan dengan kata-kata, cukuplah sekadar berkongsi keperitan bersama dan memberi perlindungan serta membela hidup mereka yang teraniaya ini.

Mereka (pelarian) sentiasa menaruh harapan untuk pulang ke tanah air mereka.

Sambutan Hari Pelarian Sedunia dan semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:



sumber: wikipedia

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon