Wednesday, May 17, 2017

Puasa 3 Hari Boleh Tingkatkan Imunisasi Badan

Baru-baru ini sahaja ahli penyelidik dari Barat baharu menemui kebaikan dari segi kesihatan sekiranya seseorang itu berpuasa selama tiga hari berturut-turut.

Kelebihan Puasa

Walaupun kebanyakan pakar nutrisi Barat tidak bersetuju dengan amalan berpuasa yang dikatakan sebagai satu kaedah tidak sihat, namun satu kajian yang dilakukan oleh para saintis dari University of Southern California ini membuktikan sebaliknya.

Menurut saintis yang menjalankan penyelidikan tersebut, amalan berpuasa selama tiga hari dipercayai boleh memperbaiki sistem imunisasi terutamanya bagi pesakit kanser yang menjalani rawatan kemoterapi.

Dalam kajian itu juga menyebut dengan berpuasa juga, golongan warga emas boleh memperbaiki sistem ketahanan badan yang semakin menurun berikutan faktor usia.

Penyelidik mendapati dengan berpuasa ia dapat menambah sel darah putih dalam badan sekali gus dapat memperbaiki sistem ketahanan badan seseorang individu.

Menurut Profesor Sains Biologi dan Penuaan universiti tersebut, Prof Valter Longo, dengan berpuasa ia memberikan masa yang secukupnya untuk membentuk sel baharu yang mampu memperbaiki imunisasi badan.

“Berita gembiranya juga dengan berpuasa, ia dapat membuang terus sel-sel darah yang sudah rosak dan tua.

“Jika anda sistem sel badan anda rosak teruk akibat rawatan kemoterapi atau melalui proses penuaan, dengan berpuasa ia mampu mengembalikan sel baharu yang lebih baik untuk daya ketahanan badan,” kata Prof Valter.

Dalam kajian itu, saintis mendapati dengan berpuasa, ia boleh menurunkan enzim PKA; enzim yang mempercepatkan proses penuaan serta meningkatkan risiko penyakit kanser dan tumor.

BACA INI JUGA: Puasa Nabi Daud Paling Disukai Allah

sumber: mynewshub

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

3 comments

Terima kasih ya infor SP hal puasa..bagus terap[i sihat tu,,

klik iklan Nuf saya .sudikan diri..kio hehehe.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.

#senarai bloglist hilang secara misteri. rakan blogger yang ada memasukkan blog ini dalam senarai bloglist, sila 'remove' blog ni ye. maaf diatas segala kesulitan.
EmoticonEmoticon