Sunday, January 29, 2017

10 Pekerjaan Paling ‘Stress’ Pada Tahun 2017


Untuk tahun 2017 ini, mari kita lihat jenis pekerjaan yang mana satukah dikatakan paling mencabar dan memberi tekanan.

Stress

Buat pengetahuan anda, setiap tahun CareerCast akan mengeluarkan senarai pekerjaan dengan tingkatan tekanan paling tinggi.

Aspek ini diukur berdasarkan beberapa faktor seperti jumlah tenaga yang diperlukan untuk sesuatu pekerjaan, pengangkutan yang diperlukan, kekuatan fizikal dan mental, dan risiko kematian.

Semakin banyak faktor stress yang dimiliki, semakin tinggi risiko tekanan yang dihadapi oleh pelakunya.

Dan ini adalah senarai pekerjaan yang paling stress pada tahun 2017:

1. Tentera

Menurutnya, kerja ini melibat risiko yang tinggi terhadap keselamatan diri sendiri dan juga keselamatan orang lain dan ianya melibatkan golongan profesional serta tanggungjawab.

2. Bomba

Seperti bidang ketenteraan, bomba terpaksa meletakkan nyawa mereka dalam bahaya untuk menyelamatkan harta dan rakyat. Bukan sekadar penyelamat kucing.

3. Juruterbang

Kadar risiko kemalangan yang berlaku antara penerbangan dan memandu memang ketara, ini mungkin kerana kemalangan yang melibatkan penerbangan tidak sekerap yang berlaku dijalan raya.

Menjadi juruterbang juga harus memastikan setiap nyawa yang dibawanya selamat dan perlu lebih berhati-hati demi mengelakkan berlakunya becana yang lebih besar.

4. Polis

Dalam senarai ini, polis diletakkan dalam kelompok yang sama seperti risiko yang dihadapi oleh Bomba. Dalam pertimbangan yang lain, ia juga meliputi tuntutan dan hal-hal yang lain.

5. Penyelaras Acara

Pesta acara seperti hiburan memang menyeronokkan, namun untuk yang bekerja dalam bidang ini bukanlah sesuatu yang mudah.

Bukan sahaja perlu memastikan setiap acara berjalan lancar, mereka juga berhadapan dengan kerenah manusia terutama selebriti.

6. Wartawan Akhbar

Tiada had waktu dan tempat untuk mendapatkan berita dengan kadar terpantas. Ketepatan maklumat dan info yang disampaikan juga haruslah benar.

7. Eksekutif Korporat

Mengusahakan syarikat besar.

8. Eksekutif perhubungan awam

Sama seperti wartawan akhbar.

9. Pemandu Teksi

Berulang-alik memandu bukan sahaja memenatkan, malah pemandu teksi terpaksa berhadapan dengan kesesakan lalu lintas dan juga cuaca buruk.

Bukan sekadar itu sahaja, cabaran pesaing dari syarikat atas talian seperti Uber memberikan impak yang cukup besar.

10. Penyampai Berita

Sama seperti yang berada dalam bidang kewartawanan, pekerjaan dalam bidang ini dikatakan mempunyai tekanan kerja paling tinggi. Tiada had masa dan selalu menerima tekanan dari orang awam.

Jika anda ingin mendalami salah satu daripada 10 karier di atas, maka persiapkanlah mental anda dari sekarang!

BACA INI JUGA:

Sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon