Oct 1, 2016

10 Tanda-tanda Lelaki Mungkin Menghidap Kanser

Kebanyakan lelaki sememangnya sering mengabaikan hal-hal kesihatan. Selain malas, mungkin rasa malu nak buat ujian kesihatan, tapi bila sudah mula jatuh sakit barulah kelam kabut nak berjumpa dengan doktor.

Kanser

Walaupun penyakit kanser boleh dikesan dengan lebih awal melalui pemeriksaan doktor dan lebih sinonim dengan golongan wanita, lelaki juga sebenarnya berisiko menghidap penyakit maut ini.

Sekali sekala buatlah pemeriksaan lebih awal secara berkala supaya kanser dapat dicegah dari peringkat permulaan.

Ini adalah 10 tanda-tanda kanser pada lelaki yang sama sekali anda tak boleh pandang ringan.

1. Ketulan yang tidak normal

Kanser prostat

Sama juga seperti kanser payudara, jika terdapat ketulan yang abnormal pada badan, cepat-cepatlah buat pemeriksaan.

Begitu juga dengan kanser prostat. Ketulan abnormal ini selalunya akan timbul dalam payudara, buah zakar, nodus limfa dan tisu lembut, seperti tendon dan ligamen.

2. Perubahan dalam buah zakar

Kanser prostat

Periksa sama ada buah zakar anda besar sebelah atau kedua-duanya membesar. Sila rujuk doktor secepat mungkin. Kanser testis adalah yang paling biasa di kalangan lelaki muda dan pertengahan umur.

3. Perubahan tabiat ke tandas

Kanser prostat

Tiba-tiba anda terlalu kerap ke tandas atau sakit semasa membuang air. Ini juga adalah antara tanda-tanda kanser pundi kencing atau prostat. Malah anda mungkin mengalami sembelit atau cirit-birit dalam masa yang lama.

4. Perubahan kulit

Perubahan Kulit

Perubahan kulit seperti kulit bersisik, luka yang berterusan atau tahi lalat yang berubah warna, saiz atau bentuknya yang berubah secara tiba-tiba.

5. Senak atau masalah menelan

Senak+Perut

Jangan beranggapan masalah senak atau rasa susah hendak menelan adalah perkara biasa. Mesti ada yang fikir gastrik atau makan makanan pedas. Jangan terkejut, ia mungkin tanda kanser esophageal, perut atau kanser tekak.

6. Batuk yang berterusan atau serak

Batuk

Batuk yang berterusan selama lebih dari 3 minggu hingga suara menjadi serak dan pedih tekak. Tak kisahlah sama ada anda merokok atau tidak. Ia juga boleh menjadi tanda kanser paru-paru. Segeralah membuat pemeriksaan doktor.

7. Perubahan dalam mulut

Lidah

Jika anda merokok sila perhatikan di dalam mulut dan lidah. Tompok putih dalam mulut atau lidah mungkin juga tanda kanser.

Jika tidak dirawat lebih awal, ianya mungkin akan menjadi kanser mulut. Kadang-kala ada yang mengalami pendarahan atau kebas.

8. Penurunan berat badan

Turun Berat Badan

Jika berat badan anda tiba-tiba turun secara mendadak, sila periksa segera dengan doktor kerana kemungkinan ia adalah tanda-tanda kanser pankreas, perut, esofagus atau kanser paru-paru.

9. Keletihan yang berterusan

Letih

Walaupun bermain sekejap dengan anak-anak, anda akan berasa cepat letih dan tidak bertenaga. Keletihan yang berterusan boleh menjadi tanda leukemia serta kanser kolon dan kanser perut.

10. Sakit yang berterusan

Sakit

Bila anda sakit secara berterusan sehingga anda sendiri selalu mengeluh, sila segera ke hospital untuk membuat pemeriksaan doktor. Bagi si isteri paksa suami korang buat pemeriksaan segera.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

Sumber: MSS

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon