Friday, May 06, 2016

Wajah Scha Macam Bapuk, Jurusolek Beri Penjelasan


Jurusolek artis terkenal iaitu Tiar Zainal memberitahu solekan pada wajah pelakon dan pengacara Scha Alyahya yang dikatakan seperti berwajah 'bapuk' itu merupakan solekan yang belum selesai.

Scha Alyahya

Tiar berkata, selain itu pencahayaan bilik yang terlalu terang membuatkan solekan pada wajah pelakon itu kelihatan tidak bersesuaian.

"Solekan yang dikatakan seperti bapuk itu sebenarnya belum siap lagi dan kalau tengok solekan selepas itu berbeza daripada dalam video yang dimuat naik Scha.

"Lagi pula pencahayaan bilik ketika itu terlalu 'keras' sehingga solekan tidak seimbang," jelasnya kepada mStar Online.

Tiar berkata demikian ketika diminta mengulas tentang solekannya pada wajah aktres Scha Alyahya yang menjadi viral di laman sosial dan disamakan seperti seorang bapuk.

Solekan itu dilakukan sempena rancangan Gempak Superstar yang bersiaran dari Johor Baru menerusi siaran Astro Ria.

Kutukan pengikut media sosial itu menyebabkan suami Scha iaitu Awal Ashaari membela isterinya dengan mengatakan biarlah seseorang itu menjadi bapuk asalkan berhati bersih.

Dalam pada itu tambah Tiar, solekan yang dilakukan terhadap wanita itu juga bersesuaian dengan acara televisyen yang kebiasaan lebih tebal berbanding solekan biasa.

"Solekan ada beberapa jenis dan mengikut kesesuaian acara mereka, jika untuk hadir majlis biasanya kita solek nipis sahaja.

"Bagi solekan untuk sesi fotografi majalah dan muncul di televsyen pula berbeza. Kita akan solek tebal agar lebih kelihatan menonjol di dalam televisyen," ujarnya.

Tiar Zainal
Tiar Zainal terima kritikan untuk perbaiki diri.

Sementara itu, Tiar berkata, dia tidak terasa hati dengan komen negatif pengikut aktres itu yang tidak berpuas hati dengan hasil kerjanya.

Dia juga sentiasa bersikap terbuka untuk menerima sebarang kritikan yang boleh memperbaiki kekurangan diri.

"Saya kenal Scha sudah sembilan tahun dan menjadi antara jurusolek tetapnya, kalau dia tidak suka solekan saya, mengapa dia panggil saya selama ini?

"Perkara ini tidak menjejaskan kredibiliti saya sebagai jurumekap profesional kerana saya juga terbuka dengan kritikan yang membina," ujarnya.

Tiar sudah berkecimpung sebagai jurusolek artis selama 16 tahun dan antara artis yang sering mendapat khidmat solekannya ialah Nora Danish, Rita Rudaini, Fouziah Gous, Hanis Zalikha dan Janna Nick.

BACA INI JUGA: Pelakon-pelakon Terbaru Hollywood Yang Di Bayar AS$20 Juta Untuk Satu Filem!

Sumber: mStar

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon