Monday, May 23, 2016

Mengapa Perniagaan Kecil Mesti Bermula Dengan Blog?


Jika anda ingin membuka sebuah perniagaan kecil, pemasaran adalah perkara yang paling utama supaya dapat meningkatkan jumlah pelanggan.

Blog+Untuk+Bisnes

Salah satu pemasaran yang mudah untuk dilakukan adalah dengan mewujudkan blog.

Namun begitu, dengan adanya blog secara tidak langsung dapat meningkatkan hasil jualan, dan ia adalah satu proses dimana untuk menarik perhatian daripada pelanggan.

Oleh itu, penting untuk anda menghasilkan satu blog yang mempunyai pengisian tepat dan padat bagi memudahkan pembaca mendapatkan maklumat.

1. Mengapa Orang Ramai Lebih Gemar Menggunakan Internet?

Percaya atau tidak, kebanyakkan pengguna tidak membaca blog semata-mata. Tetapi, apa yang mereka lakukan adalah, untuk mencari lebih banyak maklumat yang mereka tidak ketahui.

Namun, apa yang kita lihat ada juga blog yang mempamerkan terlalu banyak produk, tetapi kurang dari segi maklumat.

Kerana, maklumat yang tepat dan menarik, memudahkan pelanggan untuk mencari apa yang mereka inginkan.

2. Anda Perlu Lebih Banyak Memberi

Sebagai seorang usahawan, jangan sesekali anda kedekut untuk berkongsi ilmu yang ada. Sentiasa didik hati untuk banyakkan memberi supaya lebih banyak anda menerima.

Dengan itu, pelanggan akan mudah untuk mendekati anda dan melahirkan pelanggan yang berpotensi untuk menggunakan perkhidmatan yang disediakan.

Walau bagaimanapun, jangan sesekali merasa kecewa jika mereka belum bersedia untuk membeli produk anda.

Kerana, jika anda rajin berkongsi ilmu, secara tidak langsung produk tersebut akan sentiasa berada dalam ingatan mereka.

3. Menggunakan ‘Search Engines’

Zaman teknologi yang semakin canggih kini, lebih banyak pengetahuan yang akan anda perolehi. Dengan hanya menggunakan ‘search engines’ ia merupakan satu pilihan yang bijak.

Kerana, apabila anda menulis blog, dan jika anda menggunakan tatabahasa dan ejaan yang betul, secara tidak langsung blog anda akan mendapat gred yang lebih tinggi.

Namun begitu, penting untuk anda menggunakan kata kunci supaya memudahkan pengguna mencari blog tersebut.

Jadi, sebelum berhasrat untuk memulakan blog, anda perlu mengenali siapakah potensi pelanggan supaya mudah untuk mereka mencari maklumat.

Blog yang menarik dan memberikan banyak pengetahuan yang padat, dapat membuatkan pelanggan setia dengan barangan anda.

4. Patutkah Anda Menulis Blog?

Jika anda berniat mahu membuka perniagaan kecil, patutkah anda membuka blog? jawapannya adalah ya.

Ini kerana, laman web anda akan cenderung untuk muncul di ‘search engine’, serta lebih mudah buat pelanggan untuk mengenali produk anda.

5. Berapa Kerap Anda Perlu Menulis Artikel Di Blog?

Apabila anda menulis artikel dengan kerap, ia juga dapat memperbaiki segala kekurangan yang ada dan juga dapat memberi lebih banyak maklumat kepada pembaca.

BACA INI JUGA:

sumber: majalahniaga

1 comment

  1. Setuju. Dan untuk langkah permulaan, saya juga ada menulis blog yang membincangkan tentang strategi, pengurusan dan pemasaran untuk peniaga kecil.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon