Monday, May 30, 2016

Asal-usul Dan Maksud Nama 7 Bandar Popular Dunia


Setiap nama bandar memiliki maksud dan sejarah tersendiri termasuk nama-nama bandar popular di dunia. Nama yang diberikan itu juga bukanlah nama sembarangan.

Malah ia mempunyai peranan dari faktor pemimpin wilayah dan tempat terletaknya bandar tersebut. Berikut merupakan nama bandar yang popular di dunia dan maksud kenapa nama tersebut dipilih.

Rom, Itali

Rom, Itali

Bandar Roma diberi nama sama sempena raja pertama yang memimpin bandar tersebut. Romulus dan Romus, dua saudara diyakini sebagai pengasas Persekutuan Itali. Namun, Romulus lebih dominan berbanding Romus.

Athens, Greece

Athens, Greece

Athens, ibu kota Yunani yang dipenuhi dengan mitos. Athens merupakan nama puteri kesayangan Dewa Zeus yang juga raja para dewa. Dalam mitologi Greek, Athens adalah dewi kebijaksanaan, strategi dan perang.

New York, Amerika Syarikat

New York, Amerika Syarikat

Bandar New York sempat berganti-ganti nama sebelum tahun 1664. Namun kini kawasan ini diberi nama yang diambil dari English, Duke of York sehingga dinamakan sebagai ‘New York’.

Shanghai, China

Shanghai, China

Shanghai merupakan gabungan dari dua kata, Shang dan Hai. Dalam bahasa tempatan, Shang bermaksud ‘di atas’ dan Hai bermaksud “laut”. Shanghai boleh dikatakan sebagai kota yang berada di atas laut.

Singapura

Singapura

Singapura berasal daripada ‘Singa’ dan ‘Pura’. Singa berasal dari bahasa Melayu yang bermaksud singa dan Pura bermaksud bandar. Kota ini juga disebut sebagai kota Singa.

Tokyo, Jepun

Tokyo, Jepun

Pada masa ini Tokyo menjadi antara bandar popular di dunia. Nama Tokyo sendiri merupakan gabungan daripada dua kata, iaitu To dan Kyo. To bermaksud ‘timur’, sedangkan Kyo bermaksud ‘modal’.

Kuala Lumpur, Malaysia

Kuala Lumpur, Malaysia

Sejarah moden Kuala Lumpur bermula pada 1850-an, ketika ketua Melayu Klang, Raja Abdullah, mengupah buruh Cina untuk membuka lombong timah yang baru dan lebih besar.

Mereka tiba di kuala Sungai Gombak dan Sungai Klang untuk membuka lombong di Ampang.

Sungai Gombak pernah dikenali sebagai Sungai Lumpur, maka nama asal untuk bandar ini ialah "Pengkalan Lumpur", lama-kelamaan diberi nama Kuala Lumpur.

BACA INI JUGA: Top 10 Masjid Yang Paling Indah Di Dunia

Sumber: Mynewshub.cc

2 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon