May 2, 2016

8 Cara Mendidik Anak Berkeyakinan Tinggi

Anak adalah acuan ibu bapa. Anak membesar mengikut cara didikan ibu bapa. Kalau hendak anak-anak berkeyakinan tinggi dan berfikiran positif, anda mesti amalkan cara didikan ini.

Anak Berkeyakinan Tinggi

Tak susah pun, yang penting anda sendiri tidak pernah jemu dan berputus asa menunjukkan didikan yang positif.

1. Beritahu anak anda sangat sayang akan dia

Jangan lupa beritahu anak yang anda sayang akan dia setiap hari tanpa jemu. Kasih sayang mesti diungkapkan dengan kata-kata, sentuhan dan belaian.

2. Tak salah buat kesilapan

Didik anak untuk jujur mengakui kesilapan. Tak salah membuat kesilapan tetapi jangan ulang lagi perkara tersebut. Biarkan anak tahu membuat kesilapan adalah perkara biasa sebagai manusia.

3. Berikan pujian

Pujilah usaha anak anda dalam apa jua yang dia lakukan tanpa perlu bimbang tentang hasilnya. Yang penting usaha dan inisiatifnya untuk mencapai kejayaan. Walaupun dia gagal, jangan patahkan semangatnya.

4. Ketawa bersama

Ketawa memang pengubat duka tetapi jangan berlebihan ketawa. Jadi, bila anak anda membuat lawak jenaka, cubalah ketawa tanda anda kelakar dengan lawaknya walaupun dalam hati anda sebenarnya tidak faham.

5. Galakkan anak bertanya

Jangan marah kalau anak banyak bertanya. Itu tandanya dia seorang kanak-kanak yang cerdik. Sebaliknya galakkan anak untuk bertanya banyak soalan.

Jika anda tidak tahu jawapannya, buat kajian atau cari jawapan bersama anak.

6. Jangan marah sebelum tidur

Jangan biarkan anak masuk tidur dalam keadaan marah dan sedih dengan anda atau berfikiran yang anda sedang marah kepadanya.

7. Setiap anak berbeza

Walaupun lahir daripada ibu bapa yang sama tetapi setiap anak itu adalah berbeza karektornya. Oleh itu setiap anak perlukan pendekatan yang berbeza. Setiap orang ada keperluan yang berbeza.

8. Sentiasa ucap selamat tinggal

Sentiasa cakap 'good-bye' sebelum anda meninggalkan anak untuk ke mana-mana. Jangan senyap-senyap pergi tanpa memberitahunya.

Ia hanya akan membuatkan anak berasa kecewa kerana merasakan anda tidak menyayanginya walaupun anak anda masih lagi bayi.

BACA INI JUGA: Jangan Sesekali Mahu Anak-anak Cepat Membesar! Kenapa?

Sumber: Majalahpama

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

1 comments so far

Perkongsian bermanfaat. Nombor 6 mungkin ramai lagi yang belum tahu.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon