Jul 1, 2015

Jangan Sesekali Mahu Anak-anak Cepat Membesar! Kenapa?

Penulisan ini disumbangkan oleh Puan Wan Noor Azura, dalam sebuah kumpulan fb keibubapaan. Semoga nasihat ini menjadi motivasi untuk kita terus kuat dalam mendidik anak-anak menjadi seorang penjaya untuk kehidupan dunia dan akhirat.

ANak nakal

Nak kongsi pesanan daripada ibu mertua saya. Semalam keluarga suami saya datang berbuka puasa dan bermalam di rumah saya.

Anak saya yang bongsu umur setahun 2 bulan langsung tak boleh letak.. nak berdukung je. Saya sibuk bantu ibu mertua di dapur, suami terpaksa dukung anak saya tu sampaikan nak pergi tandas pun dia meraung-raung.

Dengan orang lain dia tak nak. Mungkin secara tak sengaja dan tanpa sedar suami saya seakan mengeluh sebab anak saya tu nak berkepit je.

Ibu mertua saya tegur, katanya, “Takpa.. la ni ja anak-anak nak merap (berkepit). Sementara depa kecil ni ja.. mai dah besaq semua macam hampa semua ni.. tinggai mama sorang-sorang kat rumah. Memang rindu serindu-rindunya tak tau nak kata. Layan la depa sementara depa nak manja dengan kita ni. Nanti dah besaq masing-masing manja dengan isteri atau suami dah. Tak heran dah kita ni..”

Terkesan di hati apabila dengar kata-kata ibu mertua saya tu. Kita sekarang kalau boleh nak anak-anak cepat besar kan.

Sebab penat sangat jaga anak kecil-kecil ni sampai tiada masa untuk diri sendiri. Tapi kita tidak tahu bagaimana keadaannya bila anak-anak dah besar.

Macam ibu mertua saya, sentiasa ternanti-nanti anak-anak balik kampung. Katanya bila teringat balik masa anak kecil-kecil rasa nak ulang semula saat-saat tu.. rindu sangat. Tu pengalaman daripada orang yang dah pernah melalui.

Kadang-kadang kita ni perlu teguran sebegini untuk buat kita sedar. Hargai masa “hingar-bingar” bersama anak-anak hari ini kerana kita pasti akan merinduinya satu hari nanti.

BACA INI JUGA: Doa Supaya Anak Menjadi Soleh

Sumber: Thevocket

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

2 comments

Peringatan dan nasihat yg bagus ni. T kasih aytas perkongsian ini SP

waa.. bagusnya.. tu la.. anak2 kecik sekali jek.. nikmati sementara ada masa ni.. sebab dorg x kan kecik lg.. hee~ nanti mesti rindu..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon