Thursday, March 10, 2016

'Tanpa Sijil SPM 7A, Abang Juga Boleh Berjaya'


Kepada adik-adik yang dapat keputusan SPM teruk, ini kisah abang. Tanpa Sijil SPM 7A, Abang Juga Boleh Berjaya.

Shazli Sapardin

Adik, dulu keputusan SPM abang pun barai juga. Tetapi abang tak mengalah begitu sahaja. Abang fikir, jika ada ilmu matematik, sejarah, geografi, sains ini semua abang tak pandai, mungkin ada kemahiran lain yang abang pandai.

Abang pernah tanam pokok, buat kerja-kerja kimpalan, berniaga burger. Tetapi bila abang terlibat dalam kemalangan motosikal, abang tak boleh buat kerja berat dah.

Jadi, mak abang bantu abang belajar komputer di Cosmopoint supaya bila sudah tamat belajar nanti, abang boleh buat kerja-kerja kerani ke apa ke di pejabat.

Tetapi dalam masa yang sama, abang belajar sambil-sambil dengan software Adobe Photoshop, Illustrator bagai.

Habis dua tahun belajar, abang dapat kerja sunting gambar dengan sebuah syarikat Cina yang buat signboard, gaji RM1,200 sahaja.

Sambil-sambil itu, abang belajar membaiki mesin printer gergasi yang digunakan untuk mencetak iklan billboard di tepi jalan itu. Setahun lebih abang bekerja, dapatlah menyimpan duit sedikit untuk kahwin.

Dua tahun abang kerja di syarikat itu, ada boss syarikat jual mesin printer menawarkan abang menjadi juruteknik printer mereka. Abang terima sebab dia tawarkan gaji RM2,500 sebulan.

Alhamdulillah, setahun lebih bekerja dengan syarikat baru ini, abang dapat beli kereta Proton Wira terpakai dan dapat beli sebuah rumah di Shah Alam. Harga rumah pada masa itu murah saja, RM147,000.

Abang suka kerja dengan syarikat kedua ini sebab abang dapat belajar membaiki pelbagai model printer dan memang minat dengan bidang ketukangan ini.

Walaupun dulu doktor pernah berpesan yang abang tidak boleh buat kerja berat sebab dalam tulang dan kaki ada besi titanium. Tulang patah akibat kemalangan dulu.

Selepas itu, rezeki abang dimurahkan lagi, rezeki anak kot. Abang dapat tawaran pula menjadi Technical Manager sebuah syarikat pembuat ink untuk printer itu yang juga menjual printer saiz gergasi.

Bos syarikat itu menawarkan gaji RM4,000, telefon dan talian percuma, kad petrol tanpa had, kad Touch & Go, kereta syarikat. Syukur alhamdulillah.

Kereta Proton Wira, abang jual. Lepas itu abang beli DSLR. Belajar sendiri di internet dan selalu pergi kenduri kahwin belajar ambil gambar.

Weekday tetap kerja, cuma kerja abang ini tak perlu sentiasa berada di pejabat. Sebab jika printer klien breakdown, abang pergi tengok kakitangan yang repair.

Kalau ada kerosakan besar, abang yang kena uruskan. Jadi, banyak masa abang yang terluang.

Abang belajar macam mana nak shoot gambar yang terbaik. Setahun abang belajar sendiri dan abang mula beranikan diri ambil job wedding.

Sekarang, abang dah jadi wedding photographer yang sudah boleh berdikari sendiri. Abang berhenti kerja manager syarikat pada tahun 2007 dan kini jurufoto sepenuh masa.

Tanpa sijil SPM 7A, abang berjaya kahwin, beli rumah dan terbaru kereta kuning ini. Abang beli dengan titik peluh sendiri dari duit upah ambil gambar orang kahwin. Nombor plate tak sempat nak tempah, guna sajalah WYB1779.

Ingatlah adik, 7A bukan penentu masa depan. Allah pemberi rezeki kepadamu dan dia beri dalam apa jua cara. Doa dan tawakal sentiasa dan jangan malas. -Shazli Sapardin

BACA INI JUGA: 9 Azam Baru Setiap Tahun Yang Selalu Dibuat Oleh Orang Berjaya

Sumber: Pixelperfext

6 comments

  1. Hebat...kalau tak usaha mana kan boleh berjaya...selagi kudrat bernyawa..usaha...nawaitu jangan lari dari paksi asal...yang penting..sentiasa bersyukur

    ReplyDelete
  2. Allah janji, orang berusaha akan berjaya...

    ReplyDelete
  3. Usaha yg istiqamah dan yakin pasti boleh berjaya...

    ReplyDelete
  4. WYB 1779 Myvi kuning blakang tu wei...apapun diucapkan tahniah.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon