Monday, January 04, 2016

9 Azam Baru Setiap Tahun Yang Selalu Dibuat Oleh Orang Berjaya


Ramai orang akan menetapkan azam apabila tiba tahun baru. Pernahkah kita terfikir apa agaknya azam tahun baru yang dibuat oleh orang-orang berjaya.

New year quotes

Adakah azam mereka sama seperti kita, atau ada keunikan yang membantu mereka terus berjaya?

Go Banking Rates telah menyenaraikan 9 azam tahun baru yang biasa ditetapkan oleh majoriti orang-orang yang telah berjaya.

Jom baca dan bandingkan dengan azam anda..

1. Nyatakan matlamat, bukan resolusi

Orang berjaya tak panggil pun azam tahun baru sebagai azam kerana mereka lebih menyukai ianya jadi satu matlamat yang perlu dicapai pada tahun tersebut.

Matlamat yang ditetapkan akan dihuraikan dengan lebih spesifik dan memenuhi format SMART iaitu:
S = Specific
M = Measurable
A = Attainable
R = Realistic
T = Timely

2. Berhenti fikir tentang apa yang difikirkan oleh orang lain

Sebab utama orang berjaya ialah dia tak ambil berat pasal apa yang orang lain fikirkan kerana mereka tak mahu benda-benda seperti itu (terutama hal negatif) akan menghalang tindakan mereka untuk jadi lebih maju.

Kalau tak maju, tak berjaya. Jadi, mereka akan fokus kepada matlamat berbanding hal sebegitu.

3. Urus masa dengan baik

Masa adalah emas bagi orang berjaya. Setiap detik itu berharga dan ada menyamakan ia dengan nilai wang. Maka, penting bagi mereka menguruskan masa 24 jam sehari agar hebat dalam kerjaya dan kehidupan.

Disebabkan itu juga, perkataan ‘produktif’ sangat sinonim dengan orang berjaya di mana setiap waktu diletakkan had-had tertentu untuk aktiviti-aktiviti tertentu agar masa tidak terbazir begitu sahaja.

4. Luangkan lebih masa untuk keluarga

Memang benar orang berjaya sepanjang masa sibuk. Tetapi mereka juga manusia yang memiliki keluarga. Jadi, keseimbangan kerjaya dan keluarga adalah penting dan ia simbol berjaya yang sebenar.

Keluarga adalah penyokong dan punca seseorang mahu menjadi orang berjaya. Jangan diabaikan mereka.

5. Ada ruang masa untuk relaks

Ia adalah masa peribadi bagi orang berjaya. Kebiasaannya waktu sebegini memberi peluang kepada orang berjaya untuk mengecas semula tenaga agar produktiviti dan kreativiti mereka tidak terbatas.

Ruang masa rehat ini dipenuhi dengan aktiviti tidur sebentar, meditasi dan membaca kitab untuk kerohanian.

6. Sihat sebelum sakit

Orang berjaya tahu kesihatan itu penting dijaga dengan baik. Tanpa kesihatan yang baik dan stabil, segala perancangan dan matlamat akan terganggu kerana ia boleh mengganggu-gugat apa yang telah dan sedang dibangunkan oleh orang berjaya.

Maka, mereka akan fokus menjaga kesihatan secara keseluruhan termasuk kesihatan fizikal, kesihatan mental, dan kesihatan tubuh badan.

7. Hidup terancang dan teratur

Ini lebih kepada penyediaan persekitaran yang tersusun agar membantu menghindari orang berjaya rasa serabut selepas keletihan bekerja seharian.

Persekitaran hidup yang terancang dan teratur ini penting bagi memastikan produktiviti di tahap positif dan memberikan ketenangan dan kejelasan pada pemikiran orang berjaya.

8. Kuasai ilmu atau kemahiran baru

Orang berjaya adalah orang yang hebat kerana pakar di dalam sesuatu perkara hingga membolehkan mereka mencapai kejayaan.

Di samping kepakaran, orang berjaya mempunyai semangat untuk belajar dan kuasai ilmu atau kemahiran baru yang akan memberi nilai tambah di dalam kehiduan mereka.

9. Mencari mentor atau rakan kongsi yang bertanggungjawab

Sebelum seseorang menjadi orang yang berjaya, dia adalah orang biasa yang mahu mencapai keluarbiasaan.

Bagi memenuhi matlamat tersebut, orang sebegini akan mencari dan berkawan dengan orang yang telah berjaya.

Bagi mereka yang telah berjaya pula, pembentukan perhubungan dengan mentor atau rakan kongsi yang bertanggungjawab akan membantu mereka bukan sekadar menjadi orang berjaya tetapi orang yang hebat.

Kebiasaannya, mentor atau rakan kongsi boleh diperolehi dengan persetujuan meluangkan masa bersama untuk mengerjakan usahasama dan ada juga yang perlu dibayar untuk mendapatkan sokongan dan tunjuk ajar mereka di dalam bisnes atau bidang profesional.

Ramai orang berjaya sanggup melakukan perkara di atas ini, saban tahun supaya mereka sentiasa berada di jalan yang betul dan menuju ke arah matlamat yang lebih besar.

Anda bagaimana?

BACA INI JUGA: Manusia Yang Membuang Masa Orang Lain Adalah Pencuri!

Sumber: Mynewshub.cc

1 comment

  1. Semoga tahun 2016 ini membawa kejayaan kepada kita semua... semoga segala azam tercapai... aamiin.. :)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon