Dec 15, 2015

Manusia Yang Membuang Masa Orang Lain Adalah Pencuri!

Suatu hari seorang pelanggan lelaki masuk ke dalam sebuah kedai buku di Philadelphia, Amerika Syarikat. Dia tertarik dengan sebuah buku dan bercadang untuk membelinya.

Demi_masa

Buku itu berharga satu dolar. Pelanggan tersebut tidak berpuas hati dengan harga buku itu. Lalu dia meminta petugas kaunter untuk memanggil pemilik kedai.

"Maaf, tuan saya sedang sibuk di ruang belakang", beritahu petugas.

Tetapi, pelanggan itu tidak puas hati. Dia tetap berkeras mahu bertemu empunya kedai. Niatnya satu, mahu meminta kurang harga buku itu daripada pemiliknya sendiri.

Dengan rasa bersalah, petugas itu terpaksa memanggil majikannya. Keluarlah seorang lelaki separuh botak, berwajah serius.

"Berapa harga terendah yang boleh anda berikan untuk saya?" tanya pelanggan itu sambil menunjukkan buku di tangannya kepada lelaki itu.

"Satu dolar suku!", jawab lelaki tersebut.

"Ha! Satu dolar suku? Sedangkan tadi petugas anda memberi harga hanya satu dolar", tanya pelanggan itu terkejut.

"Benar. Tadi sepatutnya saya mendapat satu dolar sebelum meninggalkan kerja saya", jawab lelaki itu.

Merasakan pemilik kedai itu sekadar bergurau, pelanggan itu bertanya lagi: "Okey. Beritahu yang sebenarnya, berapa harga terendah boleh anda berikan untuk buku ini?".

Dengan wajah serius, lelaki itu menjawab: "Satu dolar setengah!"

"Apa? Bukankah tadi anda tawarkan satu dolar suku?" tanya pelanggan itu yang semakin terkejut dengan jawapan yang diterimanya. Semakin ditanya semakin mahal jadinya harga buku tersebut.

"Benar. Tadi saya boleh mendapat satu dolar suku. Dan sekarang ini, saya mahukan satu dolar setengah!" tegas lelaki itu memberi jawapan, MASA ITU WANG!

Pelanggan itu tidak berani lagi bertanya. Lantas dia mengeluarkan wang dan membayar harga buku seperti dipinta lelaki itu dengan wajah mencuka.

Dalam masa yang sama, barulah dia belajar bahawa orang yang membuang waktunya sendiri untuk perkara yang tidak berfaedah adalah seorang yang bodoh. Dan orang yang membuang masa orang lain adalah pencuri!

Dia belajar perkara itu daripada lelaki berkepala separuh botak, pemilik kedai tersebut. Lelaki itu memang sangat dikenali menghargai waktunya.

Baginya, setiap waktu yang berjalan sangat berharga dan tidak patut dibazirkan untuk perkara yang sia-sia.

Kerana itulah lelaki tersebut menjadi antara tokoh yang sangat berpengaruh dalam sejarah sebagai penulis, ilmuwan dan pemimpin revolusi di Amerika Syarikat, pemilik kedai itu bernama, Benjamin Franklin!

Sikap terpujinya menghargai waktu itu menyebabkan kehidupan pemimpin dan pengasas Revolusi Amerika Syarikat ini cemerlang dan berjaya dalam pelbagai bidang yang diceburinya bermula sebagai seorang wartawan, penerbit, penulis, ahli falsafah dan politik sehinggalah menjadi seorang diplomat dan negarawan terkemuka!

BACA INI JUGA: Amaran Benjamin Franklin Tentang Bahaya Bangsa Yahudi

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

3 comments

hargailah masa..masa itu umpama aiskrim..ini kata seorang guru pelatih. Aiskrim akan larut pada udara r-terbuka lalu mencair dan habis.

Benar-benar seperti aiskrim ka cikgu etuza hehe..

Membuang masa orang lain memang boleh mendatangkan marah

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon