Wednesday, March 30, 2016

Paru-Paru Mengecut 4 Bulan Selepas Hisap Vape!


Umum mengetahui rokok elektronik atau vape merupakan alternatif kepada gantian rokok, apatah lagi ramai memasarkannya sebagai salah satu kaedah untuk berhenti daripada merokok.

Paru-Paru Mengecut-Hisap-Vape

Kebanyakan perokok juga memberikan respons positif selepas mereka menggantikan rokok dengan vape.

Namun, satu gambar yang tersebar di media sosial memparkan seorang remaja lelaki terlantar di hosipital akibat menghisap vape mencetuskan tanda tanya netizen.

Menerusi laman Facebook Al Nur, dia mengatakan adiknya itu mengalami masalah pengecutan paru-paru selepas empat bulan menghisap vape.

Menurutnya, adiknya itu mengalami sakit dada berturut-turut selama dua hari dan setelah masuk hari ketiga, dikhabarkan sakit dadanya itu menjadi semakin teruk, lantas membuatkan dia dihantar ke hospital.

Selepas menjalani imbasan X-ray, doktor mendapati para-paru di sebalah kiri adiknya itu telah mengecut.

Doktor terpaksa membuat satu lubang kecil untuk memasukkan tiub bagi membolehkan paru-parunya kembali berfungsi dan jika kaedah ini tidak berkesan, berkemungkinan para-paru kirinya akan ‘hilang’.

Disebabkan hal ini juga, netizen yang rata-ratanya terdiri daripada penggua vape memberikan pendapat dan mengajukan pertanyaan berkenan hal tersebut.

“Saya sudah menggunakan vape sejak tiga tahun lalu, agak-agaknya dia vaping apa ye? Ke tengah experimen benda lain?” tanya pengguna Facebook Fadillah Encik.

“Bang brapa lama dah hisap vape bangg? Budak ni baru 4 months isap dah masok hospital. saya nak jumpa budak ni and tanya dia macam mana dia isap vape,” tulis Zizirahim Ibrahim ZR.

BACA INI JUGA: 'Vape Samalah Seperti Tangkap Orang Berkhalwat Tapi Biarkan Rumah Pelacuran..'

Sumber: Mynewshub.cc

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon