Sunday, February 28, 2016

Cara Daftarkan Nama Anak Sebagai Pemilik Tanah atau Rumah Sebagai Persediaan


Mungkin ramai sudah baca mengenai bagaimana menggunakan Trust Deed atau Surat Ikatan Pemeganag Amanah untuk ‘pindahkan’ harta kepada nama anak-anak semasa kita masih hidup.

Trust Deed

Sebenarnya, tujuan saya tulis Trust Deed tu ada kaitannya dengan penjualan dan pemilikan lot banglo yang dijual oleh sesetengah pemaju tanah kepada orang ramai.

Trust Deed ni digunakan untuk mengikat pembeli dan penjual tanah lot banglo tersebut. Dalam hal jual-beli lot banglo ini, penjual dinamakan sebagai Pemegang Amanah dan pembeli dinamakan sebagai Beneficiary.

Pembeli bukanlah penama berdaftar di dalam geran tersebut. Itu namanya geran kongsi. Selagi pemaju tanah tersebut tidak menyempurnakan tukar syarat tanah daripada pertanian kepada bangunan dan proses pecah sempadan dan seterusnya mendapatkan geran individu untuk dipindahmilik kepada pembeli, selagi itulah pembeli-pembeli itu berkongsi geran.

Bila berkongsi geran ni akan timbul banyak masalah daripada pelbagai segi antaranya pinjaman bank, perkongsian bayaran cukai tanah, sempadan dan utiliti. Kalau sudah meninggal, lagi panjang cerita isu pusaka.

Asalnya, trust deed di pejabat tanah digunakan untuk ‘memindahkan’ nama daripada ibubapa kepada anak-anak sahaja. Dalam trust deed hanya ada 3 klausa sahaja.

Namun trust deed yang sama telah digunakan oleh pemaju tanah untuk penjualan lot banglo menggunakan konsep yang sama iaitu penjual sebagai Pemegang Amanah dan ditambahkan lagi beberapa klausa mengikut persetujan pembeli dan penjual lot banglo berkenaan.

Berikut saya kongsikan langkah mudah bagaimana untuk memindahkan nama anak sebagai pemilik tanah atau rumah sewaktu kita masih hidup ini.

#1. Dapatkan Surat Ikatan Pemegang Amanah di Pejabat Tanah

Boleh dapatkannya di Pejabat Tanah. Apa antara kegunaan Trust Deed ini ? Gunakanlah ia untuk kita ‘memindahkan’ tanah/rumah kita kepada anak-anak atau orang yang kita pilih, walaupun semasa kita hidup.

#2. Isi Borang & Hantar Borang ke Unit Pendaftaran

Katakan kita ada tanah 1 ekar. Kita ada anak 4 orang. Kita nak anak kita setiap seorang dapat ¼ bahagian untuk tanah 1 ekar tersebut. Isi borang trust deed ni.

Namakan setiap anak kita dan bahagian yang diberikan kepada setiap anak tersebut di dalam borang Trust Deed. Hantar ke Pejabat Tanah (Unit Pendaftaran).

Maklumkan yang kita nak daftar Trust Deed ni dalam rekod Pejabat Tanah dan nak daftarkan nama anak dan bahagian-bahagian anak ke dalam geran tanah.

Nama anda akan dibatalkan sebagai pemilik di dalam geran. Sebaliknya akan didaftarkan sebagai Pemegang Amanah kepada anak-anak anda.

#3. Selepas Kematian, Anak Akan Membuat Tuntutan Pusaka

Selepas kematian anda, anak-anak akan membuat tuntutan pusaka ke Pejabat Pusaka (jika harta bawah RM2 juta) atau Mahkamah Tinggi (jika harta atas RM2 juta) sebagai bukti pemberian bahagian tanah telah dilaksanakan sebelum ini di Pejabat Tanah secara bertulis melalui Trust Deed.

Selepas penghakiman, anak-anak perlu bawa perintah penghakiman tersebut ke Pejabat Tanah dan nama anak-anak akan didaftarkan di dalam geran sebagai pemilik mengikut bahagian masing-masing.

Sebab Apa Tidak Disarankan Pindah Milik?

Kenapa kita tidak buat pindahmilik sahaja kepada anak-anak semasa kita hidup guna borang 14A? Sebab bila pindah hakmilik guna 14A, kita bukan lagi pemilik berdaftar harta berkenaan.

Ada kemungkinan anak-anak akan menghalau kita atau menjual hartanah berkenaan kerana dihasut oleh pihak ketiga.

Nota: Kami berpendapat info seperti ini jarang sekali kita ambil tahu, sedangkan bila-bila masa sahaja ketentuan telah ditetapkan masa untuk kita kembali dijemput Allah. Terima kasih tuan Jusni Hashim atas perkongsian, kami juga jemput anda untuk lawati laman TanahKosong.com untuk lebih banyak informasi mahal seperti ini!

BACA INI JUGA: Akaun ASB Di Bekukan Selepas Anda Meninggal!

Sumber: Majalahniaga.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon