Monday, August 03, 2015

Kenapa Tun Mahathir Bawa Kes 1MDB Ke Peringkat Antarabangsa?


Ada orang bertanya, kenapa Tun Mahathir bila kes Anwar Ibrahim dulu, dia marah bila Anwar bawa kes itu ke antarabangsa, tapi kes 1MDB ini dia sanggup bercakap dengan media asing. Dia pulak bawa ke antarabangsa!

Tan Sri Sanusi

Kes Anwar dulu kes dalam bilik tidur. Kes itu tidak mengancam keselamatan negara, tak mengancam ekonomi negara, kes itu kes moral, kes dia dengan individu lain, kes dia dengan Allah SWT. Yang buat pengaduan dengan mahkamah sehingga orang ramai tahu, bukan kerajaan.

Anwar berbeza dengan Najib. Anwar dah jadi tokoh antarabangsa tanpa ada hubungan dengan kerajaan. Dia tokoh internasional tanpa perlu pegang jawatan dalam kerajaan.

Sedangkan Najib hanya dikenal orang sebagai pegawai penting kerajaan. Dari rekod yang kita tahu, dia tak pernah terlibat dalam badan-badan internasional sebelum dia jadi menteri.

Jadi kena lihat ketokohan itu, antara Anwar dengan Najib. Anwar tokoh internasional, Najib tokoh lokal. Di internasionalkan apabila dilantik jadi menteri! Semua orang jadi internasional bila dah jadi menteri.

Anwar, bila kes dia dibawa ke mahkamah sedangkan imej dia imej Islam, dia terpaksa pertahankan imej dia. Dia keluar negeri yang Tun Mahathir marah tu sebab dia babitkan hal lain. Itu beza dia..

Tapi kes 1MDB ini bukan kes dalam bilik tidur. Kes 1MDB ini kes internasional dari mula lagi. Jho low orang Malaysia yang tinggal di Amerika, Goldman Sachs di Amerika.

Kalau bank negara aturkan pinjam dengan bank negara asing, bunganya tak sampai pun 6.6%. Kes yang melibatkan Amerika, British, Switzerland, Singapore, Cayman Island, jadi kes ini kes internasional, tapi memberi kesan kepada lokal.

Jadi bila benda ni timbul di peringkat internasional, Tun Mahathir terpaksa beri penjelasan (mengikut apa) yang dia tahu.

Menteri Luar pula marah kepada Tun Mahathir tulis surat kepada suratkhabar asing. Suratkhabar asing pernah tulis yang Malaysia ini antara 10 negara yang paling kuat rasuah di dunia.

Kenapa bila dituduh macam tu kita tak hantar surat tapi bila ditimbulkan soal 1MDB kita hantar surat? Jadi orang nampak pelik.

Adakah kerajaan sudah jadi macam dalam keadaan gila? Itu yang kita tak reti nak jawab.

Beza Pemecatan Muhyiddin Dengan Musa Dan Anwar

Ia tak boleh disamakan berhentinya Muhyiddin dengan berhentinya Tun Musa. Muhyiddin di pecat. Musa berhenti.

Anwar pula dipecat kerana ada kesalahan. Muhyiddin dipecat kerana dia nak tahu apa yang sebenarnya berlaku mengenai satu perkara yang dah jadi beban kepada negara.

Muhyiddin dipecat kerana dia menyatakan dia keliru atau yang dia fikir benar.

Satu dipecat kerana buat kesalahan, satu lagi dipecat kerana dia menyatakan yang benar.

BACA INI JUGA: 'Najib Tak Ubah Seperti Maharaja'





Sumber: Dinturtle

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon