Thursday, February 26, 2015

10 Individu Paling Kaya Di Malaysia 2015


Berikut merupakan senarai 10 billionaire di Malaysia dalam edisi terbaharu Forbes Asia, Malaysia's 50 Richest List.

Indicidu-Paling-kaya-Malaysia-2015

Senarai 10 individu paling kaya di Malaysia kali ini banyak dipengaruhi oleh faktor kejatuhan harga minyak dan nilai matawang ringgit di pasaran dunia sekarang.

10) Tan Sri Lee Oi Hian Dan Datuk Lee Hau Hian
Anggaran Aset: AS$1.5 bilion.

Tan Sri Lau Cho Kun yang juga taikun kelahiran Sabah, mencecah status bilionaire dan muncul individu ke-10 terkaya di Malaysia menerusi hasil perladangan dan perdagangan dengan nilai kekayaannya AS$1.5 bilion.

Beliau adalah pemegang saham terbesar dalam Hap Seng Consolidated Bhd.

9) Goh Peng Ooi
Anggaran Aset: AS$1.6 bilion

Kekayaan taikun perisian, Goh Peng Ooi meningkat kira-kira AS$450 juta kepada AS$1.6 bilion.

Firma miliknya, Silverlake Axis kini membekalkan perisian kewangan kepada 40 peratus bank di serata Asia Tenggara.

8) Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary
Anggaran Aset: AS$2.9 bilion

Pengerusi Yayasan Al-Bukhary, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary masih kekal dalam senarai 10 individu terkaya di Malaysia, tetapi jatuh dua tangga berbanding kedudukan keenam tahun lalu. Sumber kekayaannya pelbagai, antaranya pengangkutan dan logistik, perladangan, pembangunan hartanah, pertahanan dan gudang senjata serta kejuruteraan dan penjanaan kuasa.

7) Tan Sri Yeoh Tiong Lay
Anggaran Aset: AS$3 bilion

Merupakan pengerusi YTL Corporation. Syarikatnya, YTL Corporation dikenali sebagai antara syarikat terbesar dan paling berjaya di Malaysia dalam pembinaan, utiliti, hotel, pembangunan hartanah dan teknologi.

6) Tan Sri Lee Shin Cheng
Anggaran Aset: AS$4.6 bilion

Lee Shin Cheng merupakan Ketua Esekutif IOI Corporation Berhad (atau lebih dikenali sebagai IOI Group).

Pada tahun 2008, beliau memetik bahawa hari paling gembira dalam hidupnya adalah apabila beliau memiliki Dunlop Estate.

Apabila ditanya mengapa, beliau berkata ianya sebuah cerita yang sangat menarik. Beliau membeli Dunlop Estate kerana pada lewat tahun 1960, Lee Shin Cheng memohon pekerjaan di Dunlop tetapi permohonan beliau telah ditolak.

Kami mengandaikan kisah ini seperti satu siri 'balas dendam' paling manis dalam kehidupan jutawan ini.

5) Tan Sri Teh Hong Piow
Anggaran Aset: AS$5.4 bilion

Tan Sri Teh Hong Piow adalah lambang kejayaan yang luar biasa. Beliau memulakan kerjaya dalam bidang perbankan pada tahun 1950 sebagai kerani bank di Overseas-Chinese Banking Corporation Ltd. dan dinaikkan pangkat kepada pegawai bank dalam tempoh 5 tahun selepas itu.

Kemudian, beliau menyertai Malayan Banking Berhad sebagai Pengurus Bank pada tahun 1960, dan dinaikkan pangkat sebagai Pengurus Besar pada usia 34 tahun.

Tan Sri Teh meninggalkan Malayan Banking pada tahun 1966 untuk memulakan Public Bank.

Selebihnya adalah sejarahnya yang gilang-gemilang.

4) Tan Sri Lim Kok Thay
Anggaran Aset: AS$5.5 bilion

Taikun kasino Tan Sri Lim Kok Thay daripada Genting Group menduduki tempat keempat dengan kekayaan bernilai AS$5.5 bilion, merosot daripada AS$6.5 bilion tahun lalu berikutan penyederhanaan ekonomi China yang menjejaskan sektor perjudian dan hiburan rantau ini.

3) Tan Sri Quek Leng Chan
Anggaran Aset: AS$5.6 bilion

Tan Sri Quek Leng Chan berganjak ke tempat ketiga daripada keempat sebelum ini, walaupun kekayaannya susut sebanyak AS$800 juta bagi tempoh setahun lalu kepada AS$5.6 bilion.

Beliau yang memiliki Hong Leong Co, mempunyai kepentingan dalam pelbagai sektor daripada makanan kepada kewangan selain pelaburan dalam sektor minyak dan gas (O&G) serta pegangan dalam firma Indonesia Samudra Energy, syarikat Malaysia Scomi Energy Services, Alam Maritim Resources dan firma Singapura, Ezion yang menjadi pembekal sokongan untuk perkapalan dan telaga minyak.

2) Tan Sri Ananda Krishnan
Anggaran Aset: AS$9.7 bilion

Nilai kekayaan taikun telekomunikasi ini turut susut sebanyak AS$1.6 bilion kepada AS$9.7 bilion, sebahagiannya akibat kejatuhan saham Bumi Armada yang juga syarikat perkhidmatan telaga minyak luar pesisir. Aset telekomunikasi mewakili separuh kekayaannya menerusi pemilikannya dalam Maxis.

Tan Sri Tatparanandam Ananda Krishnan adalah seorang ahli perniagaan dan dermawan Malaysia yanG susur galurnya berasal dari Tamil Sri Lanka.

Dengan nama timangan A-K, kekayaan nilai bersih yang dimilikinya menjadikan beliau sebagai orang kedua terkaya selepas rakannya Robert Kuok.

Beliau mula popular di arena perniagaan dan korporat pada tahun 1990 apabila beliau mula membina legasi multimedia yang kini terdiri daripada beberapa buah syarikat telekomunikasi - Maxis Communications dan MEASAT Broadcast Network System.

Satu lagi fakta menarik, satu-satunya anak lelaki beliau adalah seorang sami Buddha di Thailand.

1) Tan Sri Robert Kuok
Anggaran Aset: AS$11.3 bilion

Tan Sri Robert Kuok yang menjalankan perniagaan pelbagai termasuk minyak sawit, gula, hartanah dan perhotelan terus mengungguli kedudukan teratas bagi tahun ke-10 berturut-turut.

Nilai kekayaan beliau bagaimanapun menyusut AS$200 juta kepada AS$11.3 bilion (RM40.8 bilion). Menurut Forbes, Kuok Group menguasai beberapa syarikat yang tersenarai di Hong Kong, Malaysia serta Singapura.

Tan Sri Robert Kuok merupakan seorang ahli perniagaan berbangsa Cina yang amat berpengaruh di Malaysia.

Walaubagaimanapun, selain daripada kekayaannya, kehidupan Kuok kekal privasi. Beliau turut digambarkan sebagai seorang yang tidak menggemari media dan kebanyakan daripada perniagaannya dimiliki dan diuruskan secara peribadi oleh beliau sendiri atau ahli keluarganya.

Kuok mempunyai pelbagai jenis perniagaan yang terdiri daripada perladangan tebu (Perlis Plantations Bhd), pengilangan gula, tepung, ternakan dan pemakanan haiwan, minyak, perlombongan, kewangan, hotel, hartanah, perdagangan, pengangkutan dan penerbitan.

Sehingga kini, sumber kekayaan terbesar beliau adalah pegangan saham dalam Wilmar International, syarikat minyak kelapa sawit terbesar di dunia.

Dan jika difikirkan, segalanya bermula hanya dengan perladangan tebu!

Penutup

Antara syarat untuk tersenarai tahun ini adalah pemilikan kekayaan minimum AS$240 juta (RM866 juta), meningkat daripada AS$220 juta (RM794 juta).

Senarai penuh boleh diperolehi di www.forbes.com/malaysia

Teringat kisah sahabat Nabi, Saidina Abu Bakar a.s yang kaya raya telah memberi segala harta bendanya untuk perjuangan agama sehingga yang tinggal baginya hanya dua, Allah dan Rasulullah SAW.

BACA INI JUGA: Benarkah Imaginasi Mampu Menarik Kekayaan?

8 comments

  1. Mujur ada seorang wakil di No 8 tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malah seorang yg pemurah dan suka membantu org yg layak dibantu..

      Delete
  2. tak sangka Tan Sri Teh Hong Piow tu hanya seorang pekerja bank saja pada mulanya sebelum bergelar billionaire.

    ReplyDelete
  3. info yang sangat menarik bro, salam kenal ^_^

    ReplyDelete
  4. Main angka billion je semua ni huhu...

    ReplyDelete
  5. SP buat pulak list top 10 malay billionaire...

    ReplyDelete
  6. wah orangorang keren nie, pasti mereka telah bekerja keras untuk membangun bisnisnya

    bisnis untuk ibu rumah tangga
    usaha jajanan anak sekolah

    ReplyDelete
  7. wah keren tuh, tapi bagai mana kalo di bandingkan dengan orang kaya di indoneisa, apakah mereka masih lebihm kaya ?
    modifikasi motor

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon