Saturday, September 13, 2014

Pelbagai Cara Kematian Yang Sangat Pelik


Kali ini mengenai cerita-cerita kematian yang disebabkan oleh beberapa perkara yang pelik. Mungkin tidak pernah terfikir boleh berlaku tapi itulah ajal namanya. Semuanya hanya menjadi penyebab kematian sahaja.

Mati kerana ketawa

Died laughing
Gambar hiasan.

Biasanya ayat yang selalu kita dengar ialah 'ketawa meredakan tekanan' tetapi apa yang terjadi ini sebaliknya pula.

Seorang pemuda yang bernama Ole Bentzen ketawa dengan begitu banyak sehingga maut ketika menonton sebuah filem komedi jenayah.

Mati disebabkan jus lobak

Basil Brown died because carrot

Lobak sememangnya sangat baik untuk kesihatan kerana mengandungi Vitamin A, tapi pengambilan yang berlebihan boleh menyebabkan keracunan Vitamin A.

Inilah yang berlaku kepada Basil Brown yang terlebih ambil jus lobak sehingga menyebabkan keracunan pada badannya iaitu penghasilan sirosis pada hatinya menyebabkan badannya bertukar menjadi kuning.

Mati tertelan pencungkil gigi

Sherwood Anderson died

Walaupun agak janggal kedengaran tapi hakikatnya mengikut statistik yang dicatatkan, sejak kurun ke 19 lagi, lebih 17,000 orang telah meninggal dunia berpunca daripada pencungkil gigi.

Malahan dikatakan, ramai yang meninggal akibat pencungkil gigi berbanding yang disambar kilat setiap tahun.

Salah satu kisah paling terkenal kematian akibat bahan ini ialah yang berlaku kepada penulis Sherwood Anderson yang mana ketika menghadiri satu parti telah tertelan pencungkil gigi yang akhirnya mengakibatkan dia menemui ajal.

Mati ditimpa helikopter yang sedang mendarat

Isaiah Otieno died

Mungkin nasib memang tidak menyebelahi Isaiah Otieno. Dia sedang melakukan rutin berjalan-jalan hariannya seperti biasa yang sememangnya bagus untuk kesihatan namun maut tiba-tiba mengundang apabila helikopter yang turun untuk mendarat telah tiba-tiba jatuh ke atas dirinya ketika itu.

Mati akibat bekas kitar semula

Sheila Decoster Died

Konsep kitar semula memang bagus dan patut diamalkan tetapi janganlah jadi macam cerita yang berlaku kepada Sheila Decoster.

Dia menemui ajal apabila terjatuh ke dalam bekas kitar semula dalam rumahnya sendiri dan akhirnya menemui kematian akibat lemas berada dalam bekas tersebut.

Mati kerana kambing

Robert Boardman died

Kita nampak kambing macam binatang yang tidak ganas tapi siapa sangka, jika tidak berhati-hati, kambing pun boleh membunuh.

Seorang insan malang, Robert Boardman telah mengalami peristiwa tersebut apabila ditanduk oleh seekor kambing gunung sehingga mati di sebuah taman.

Mati diserang beruang hitam Amerika

Steven Leon died by bear
Gambar hiasan.

Beruang hitam Amerika adalah dalam spesis omnivor, jadi jarang sekali kedengaran ianya akan menyerang manusia sehingga mati.

Namun, lain pula yang berlaku kepada Steven Leon dan seorang wanita berusia 25 tahun yang sedang memandu kereta ketika itu yang telah diserang oleh beruang hitam Amerika dibahagian cermin hadapan kereta mereka sehingga pecah dan serangan itu telah menyebabkan kematian mereka.

Kematian akibat ayam jantan

Jose Luis Ochoa died

Aktiviti menyabung ayam bukanlah sesuatu yang asing di negara kita, tapi di sesetengah negara ianya diharamkan.

Tapi seorang lelaki, Jose Luis Ochoa telah menemui maut akibat tertikam pisau yang diikat pada kaki salah seekor ayam yang dipertandingkan pada aktiviti menyabung ayam.

Patutnya ayam yang mati tapi sebaliknya manusia pula yang mati. Agaknya Tuhan saja nak tunjuk, jangan menganiaya binatang.

Mati disebabkan bahan buangan

sewage
Gambar hiasan.

Kematian akibat lemas dalam kolam renang memang selalu dilaporkan malahan setiap tahun dilaporkan seorang kanak-kanak akan mati lemas dalam kolam renang di kediaman masing-masing.

Namun, apa yang berlaku kepada warga emas berusia 70 tahun, Monica Myers ini pelik sedikit. Beliau mati lemas akibat terjatuh ke dalam takungan setinggi 25 kaki yang menempatkan bahan buangan manusia.

BACA INI JUGA: Luarbiasa! Masih Hidup Selepas Dipanah Petir Dua Kali!

-Sentiasapanas.com

3 comments

  1. Benar...kalau dah ajal sampai, ianya tidak mengira sebab, waktu, tempat dan situasi...

    ReplyDelete
  2. memang pelik.... tapi pengajaran, ajal itu dimana saja...

    ReplyDelete
  3. Bahaya juga jus lobak tu klu tak tahu. Thanks sharing SP.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon