Sunday, September 14, 2014

Misteri Foreign Accent Syndrome


Bagaimana jika anda koma atau pengsan dan apabila sedar, anda mampu bertutur bahasa lain walhal sebelum itu anda langsung tidak memahaminya. Memang cool, bukan?

Misteri Foreign Accent Syndrome

Walaupun ia kedengaran agak mustahil, sindrom yang dikenali dengan nama Foreign Accent Syndrome ini sememangnya pernah berlaku kepada beberapa individu di seluruh dunia. Ia bukan perkara mustahil.

Baru-baru ini di negara kita sendiri juga gempar dengan kisah seorang remaja perempuan di sebuah negeri di pantai timur mampu menutur bahasa Korea dan Mandarin dengan baik setelah dia koma selama sebelas jam akibat kemalangan.

Misteri Foreign Accent Syndrome - Language Loop
The language loop.

Simptom aneh ini turut menjejaskan sedikit sebanyak pertuturan bahasa Melayunya. Doktor pakar di hospital dimana dia dirawat juga turut bingung dengan keadaan remaja ini namun tidak menolak kemungkinan bahawa ini adalah salah satu kes Foreign Accent Syndrome.

Kes Foreign Accent Syndrome atau FAS adalah kes perubatan yang jarang sekali berlaku. Dengan hanya beberapa orang sahaja yang pernah didiagnosis menghidap sindrom ini, rata-rata dari kita langsung tidak tahu 'penyakit' seperti ini benar-benar wujud.

Misteri Foreign Accent Syndrome - Sarah Colwill

Sarah Colwill, seorang warga Amerika mampu bertutur bahasa Cina setelah mengalami sakit kepala yang serius.

Sepanjang tahun 1941 sehingga tahun 2006, hanya 50 kes Foreign Accent Syndrome direkodkan di seluruh dunia.

Hasil diagnosis yang dijalankan terhadap kes-kes Foreign Accent Syndrome sebelum ini, penyebab terjadinya sindrom ini adalah akibat kecederaan serius pada kepala atau strok. Selain daripada itu, sehingga kini, tiada lagi penyebab lain dikesan bagi sindrom ini.

Foreign Accent Syndrome Cindylou Romberg

Cindylou Romberg, warga Amerika yang mampu bertutur slanga Eropah setelah mengalami kemalangan.

Orang yang mengalami sindrom ini akan mampu menutur bahasa lain selain bahasa ibunda mereka dan majoriti mereka yang mengalami sindrom ini sedikit sebanyak pertuturan bahasa ibunda mereka akan terjejas.

Kajian mengenai sindrom ini yang dijalankan di Universiti Oxford menemui penjelasan bagaimana hal ini boleh berlaku.

Foreign Accent Syndrome - Rosemarie Dore

Rosemarie Dore, mampu bertutur dialek Kanada Timur, setelah diserang strok.

Dalam kebanyakan kes, bahagian-bahagian tertentu pada otak sesetengah penghidap sindrom ini telah menerima kecederaan, yang mana biasanya melibatkan bahagian-bahagian yang mengawal fungsi bahasa.

Antara kes terawal sindrom ini yang pernah dicatatkan adalah ketika berlangsungnya perang dunia kedua, dimana dikatakan seorang wanita warga Norway tiba-tiba mampu bertutur bahasa seakan-akan bahasa Jerman setelah terkena impak bom tangan.

BACA INI JUGA: Gef, Misteri Cerpelai Yang Boleh Bercakap

-Sentiasapanas.com

2 comments

  1. huhu... nak kena kemalangan dulu kerr... eee... tak per laa... :D

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon