Monday, March 31, 2014

Diet Melampau Makan Kapas Bulat!


Nampaknya semakin ramai yang terdesak untuk kelihatan kurus. Apa yang membimbangkan, kecenderungan ke arah itu tidak lagi melalui amalan biasa, mengambil makanan sihat dan bersenam secara konsisten seperti saranan pengamal perubatan.

Diet_Kapas

Sebaliknya, semakin ramai mengaplikasikan pendekatan gila dengan memakan bebola kapas untuk memberi kesan segera.

Walaupun trend ini masih baru, pendedahan diet melampau ini telah tersebar luas di internet. Sama ada betul atau tidak, yang pasti ia bukannya rekaan.

Di kalangan model terutamanya yang masih muda, telah ramai dilaporkan beralih kepada diet pelik ini untuk kekal kurus.

Baria Murphy, antara individu yang pernah menyaksikan sendiri amalan ini. Menurutnya, dia mengaku melihat beberapa orang model mencelup bola kapas ke dalam jus oren atau lemon dan kemudian memakannya.

Anak kepada pelakon terkenal Hollywood, Eddy Murphy mendedahkan perkara ini sewaktu muncul dalam program America's Next Top Model pada tahun 2009.

Pelaku diet biasanya akan merendam lebih daripada lima bola kapas ke dalam air berjus untuk memberikan rasa yang lebih sedap sebelum menelannya. Memakan putih kapas yang kegunaan asalnya adalah untuk membersihkan kotoran, dikatakan mampu memberi rasa kenyang tanpa perlu menambah berat badan.

Baria Murphy - Models' Cotton Balls Diet

Pada mulanya, pengamal diet ini dikatakan hanya dikalangan model-model muda sahaja. Namun, fakta sebenarnya amat memeranjatkan. Remaja wanita seawal sembilan hingga 16 tahun di seluruh dunia dikatakan turut mengamalkan diet ini.

Ketika pengamal diet pelik ini menikmati 'hidangan' mereka untuk kekal langsing, pakar-pakar perubatan menyatakan kebimbangan yang serius terhadap trend baru ini sehingga melabelkan ia sebagai 'sangat-sangat bahaya'.

Pengurus editor laman web Diets in Review, Brandi Koskie, diet tersebut adalah sama sekali tidak selamat kecuali kapas yang dimakan diperbuat daripada organik. Bagaimanapun, bola kapas yang ada sekarang, kebanyakannya terbuat daripada gentian polyster.

Polyster mengandungi banyak bahan kimia berbahaya. Pakaian anda juga diperbuat daripada polyster. Jadi, menelan bola kapas sintetik boleh diumpamakan seperti mencelup kemeja-t ke dalam jus oren dan kemudian memakannya.

Memakan bola kapas sama buruk seperti memakan kain, butang baju atau duit syiling. Tiada apa yang baik daripada amalan ini melainkan akan mengalami risiko tercekik atau saluran usus tersumbat.

Jisim terperangkap yang dipanggil 'Bezoar' adalah paling biasa berlaku apabila menelan rambut atau sayur-sayuran yang terlalu banyak. Dan memakan bola kapas juga sudah tentu boleh menyebabkan masalah yang sama.

Kapas tidak boleh dihadam, kerana itu pengamalnya akan merasa kenyang. Dan sekiranya ia menjadi amalan yang berterusan, lama-kelamaan bahan sintetik itu akan membina dan menyebabkan penyumbatan hingga boleh mengancam nyawa.

Walaupun secara rasionalnya bola kapas mengandungi kalori, boleh mengenyang dan menghalang anda daripada mengambil makanan yang menggemukkan, idea ini sebenarnya agak menggelikan.

Models' Cotton Balls Diet

Masih terdapat banyak cara lain untuk merasa kenyang tanpa memasukkan kalori ke dalam badan. Meminum air misalnya, salah satu cara sihat yang boleh membuatkan anda hilang rasa lapar.

Kesimpulannya, obesiti tidak mampu diselesaikan dengan amalan memakan bola kapas. Kembali kepada amalan biasa, bersenam dan memakan makanan yang sihat secara teratur sudah terbukti dapat membantu mengatasi masalah itu.

Jadi, kenapa perlu mengambil risiko untuk kelihatan kurus dengan cara yang merbahaya?

BACA INI JUGA: Ketagihan Pelik Selebriti Hollywood

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon