Saturday, February 08, 2014

iPhone, Alat Perisikan Amerika Syarikat!


Apple Inc menafikan pernah bekerjasama dengan Agensi Keselamatan Nasional (NSA) Amerika Syarikat (AS) dan tidak menyedari ada usaha menyasarkan telefon pintar miliknya, kata gergasi elektronik itu dalam kenyataan balas terhadap laporan agensi perisikan membangunkan sistem untuk menggodam dan memantau iPhone.

iPhone Spying

Der Spiegel, majalah yang berpangkalan di Jerman, pada minggu ini melaporkan satu unit rahsia di bawah NSA, yang kini dalam tekanan untuk meningkatkan dan meluaskan program perisikan seluruh dunia, sedang membangun perkakasan dan perisian khusus untuk menyusup dan memantau pelbagai jenis peranti komputer, termasuk telefon mudah alih.

Laporan itu turut memuatkan satu grafik NSA bertarikh 2008 menggariskan sistem yang sedang dibangunkan dipanggil dengan kod nama DROPOUTJEEP, yang dikenali sebagai ‘perisian tempelan’ yang membolehkan agensi itu menyusup masuk data atau mendapatkan maklumat daripada iPhone seperti senarai kenalan panggilan.

Der Spiegel merujuknya sebagai perisian ‘trojan’, atau malware yang mampu membantu pengodam untuk memasuki sistem yang dilindungi.

Laporan yang diterbitkan pada Ahad lalu, tidak mencadangkan Apple mengadakan kerjasama dengan agensi perisikan AS bagi mewujudkan sistem ‘pintu belakang’ itu.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan pada Selasa lalu, NSA tidak mengulas dakwaan tertentu, namun dipetik sebagai berkata tumpuannya ‘dalam dalam mana-mana teknologi yang dinyatakan adalah disebabkan penggunaan teknologi terbabit oleh agensi perisikan asing.”

“AS meneruskan misi perisikan ini dengan baik bagi memastikan pengguna tidak bersalah yang menggunakan teknologi sama tidak akan terjejas,” kata agensi itu.

Telefon iPhone adalah gajet inovasi pada 2008. Ia mula dipasarkan pada 2007 dan kini terus membantu merevolusikan industri mudah alih dunia.

“Apple tidak pernah bekerjasama dengan NSA untuk mewujudkan pintu belakang dalam mana-mana empat produk keluaran kami termasuk iPhone.

“Tambahan pula, kami tidak menyedari dakwaan program NSA yang menyasarkan produk kami,” kata syarikat itu.

Kami akan terus menggunakan sumber dalaman syarikat untuk berada di hadapan penggodam yang berniat jahat dan mempertahankan pelanggan kami daripada serangan keselamatan, tidak kira siapa pun yang menyokong mereka,” katanya. -Reuters

Apple Raikan Ulangtahun Ke-30

APPLE-CELEBRATES-30-YEARS

Beberapa minggu lalu, syarikat elektronik gergasi, Apple telah menyambut ulangtahun mereka yang ke-30.

Sepanjang tempoh tersebut pengguna dapat melihat pelbagai inovasi dan revolusi yang dicapai syarikat ini.

Salah satu aktiviti yang dilakukan Apple bagi meraikan ulangtahunnya termasuk menghantar 15 krew mereka ke seluruh dunia, masing-masing lengkap dengan peranti iPhone 5s sebagai kamera utama selain peralatan lain seperti steadycam, lampu serta aplikasi pihak ketiga bagi mengambil gambar-gambar terbaik.

Walaupun terdapat proses suntingan yang dilakukan pada gambar-gambar seperti pembetulan bagi warna dan aspek asas lain, namun imej yang dihasilkan patut diberi pujian. -Lowyat

BACA INI JUGA: Ulang Tahun Ke 30 Paling Hebat Dalam Sejarah Manusia!

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon