Thursday, November 24, 2022

5 Bola Paling Mahal Di Dunia!


Nilai bola sememangnya berbeza-beza bergantung pada perlawanan bola sepak, tempat pemain menggunakan bola, jika ia ditandatangani oleh seseorang yang terkenal atau jika ia mempunyai warisan sejarah.

Kami kongsikan senarai 5 bola paling mahal di dunia dengan sesetengah daripada bola ini sememangnya bola sebenar yang boleh digunakan dalam permainan bola sepak profesional sementara ada segelintir daripadanya mempunyai nilai tinggi kerana ciri unik padanya.

Namun, dengan harganya yang tidak masuk akal dan bahan binaannya itu, kita tahu bahawa bola ini dibuat sebagai koleksi semata-mata dan bukannya dibuat untuk perlawanan sebenar.

1. Bola Berlian Shimansky
Harga: $2,500,000

Bola Berlian Shimansky

Bola yang diperbuat dari berlian 3,500 karat ini, menjadikan ia bola bola paling mahal di dunia.

Bola bertatahkan berlian ini mempunyai 6,620 berlian putih dan 2,640 berlian hitam dipisahkan ke dalam tompok bola yang sesuai. Ia mengambil masa tiga bulan untuk disiapkan.

Bola ini direka untuk Piala Dunia FIFA 2010 yang berlangsung di Afrika Selatan. Pereka barang kemas Yair Shimansky mencipta bola ini untuk meraikan kejohanan itu.

Replika bola ini yang diperbuat dari kristal pula telah dilelong di mana hasil lelongan didermakan ke badan kebajikan.

2. Bola Berlian milik Benzema
Harga: $250,000

Bola Berlian Benzema

Bola kedua termahal dunia ialah bola bertatahkan berlian, bernilai suku juta dolar yang dibeli oleh pemain bola sepak Perancis, Karim Benzema.

Menurut tukang emas Dave Bling dan pasukannya, Benzema menghubungi mereka dengan permintaan untuk mencipta bola 1,250 karat.

3. Bola Piala Dunia Louis Vuitton 1998
Harga: $3,500-$5,500

Bola Piala Dunia Louis Vuitton 1998

Salah satu bola termahal ialah bola keluaran Louis Vuitton Edisi Terhad yang dibuat untuk Piala Dunia Perancis pada tahun 1998.

Bola itu diperbuat daripada kulit, dalam corak monogram Louis Vuitton "LV" dan Louis Vuitton/Paris/Made in France dicap pada bahagian bawah bola.

Bola LV berwarna coklat sebagai warna utamanya ini mempunyau beberapa corak butiran persegi emas.

Apabila jenama ini mengumumkan pengeluaran bola mahal ini, peminat terkejut dengan tanda harga, seolah-olah anda membayar untuk nama jenama dengan populariti besar di dunia moden.

Tengok jenama LV sahaja pun kita boleh agak bola ini dijual kerana jenamanya dan untuk dijadikan sebagai koleksi semata-mata.

4. Bola Ditandatangani 12 Pemain Barcelona
Harga: $2,300

Bola Ditandatangani 12 Pemain Barcelona

Satu lagi bola yang ditandatangani ialah Bola Nike Barcelona 2021/2022 dengan pelbagai tandatangan.

Bola itu ditandatangani tangan oleh pemain FC Barcelona Adama Traore, Dani Alves, Ferran Torres, Jordi Alba Ramos, Nico Gonzales, Ronald Araujo dan Xavi Hernandez, sekadar memberikan beberapa nama.

Bola tandatangan berbilang pemain Barcelona ini dijual di laman web Sports Memorabilia dengan harga $2,300 dalam keadaan sangat baik.

Bola ini telah dilesenkan secara rasmi, dengan reka bentuk 12 panel yang licin dan belon getah di dalamnya untuk membantu tekanan udara apabila bola ditendang atau dibaling.

Bola keluaran Nike ini boleh digunakan untuk permainan sebenar, walau bagaimanapun kerana harganya yang begitu mahal, ia sememangnya barang koleksi untuk peminat Barcelona.

5. Bola Liga Juara-Juara Eropah Ditandatangani Lionel Messi
Harga: $1,900

Bola Liga Juara-Juara Lionel Messi

Bola yang ditandatangani ini telah meningkatkan nilainya kerana Lionel Messi dan tandatangan tulisan tangannya di sisi.

Bola sepak ini telah ditandatangani semasa Liga Juara-Juara UEFA 2021, di mana Lionel Messi bermain untuk Paris Saint-Germain.

Pasukan Messi tidak bermain di perlawanan akhir, tetapi memandangkan Messi digelar "Maradona baharu" kerana kejayaannya, tandatangannya itu dianggap lebih bernilai daripada pemain lain.

Musim 2021/2022 pasukannya dianggap mengecewakan kerana mereka tewas pada Pusingan ke-16 kejohanan Juara UEFA.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: (1)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon