Friday, July 15, 2022

Petua Elak Gout Dengan Cara Memasak Yang Betul


Bagi anda yang ada masalah gout sudah tentunya khuatir untuk makan atau memasak daging tersebut kerana makanan berasaskan daging boleh menyebabkan kesihatan terganggu, namun sebenarnya ada teknik tertentu bagi memasak daging agar terhindar dari kesulitan ini.

Basuh daging jika ada Gout

Gout menyebabkan keradangan, pembengkakan dan kesakitan yang datang secara tiba-tiba pada sendi, terutamanya sendi-sendi yang besar lalu membataskan pergerakan pesakit.

Bagi pesakit gout, kandungan purine yang tinggi dalam makanan boleh menyebabkan gout dan bahan ini wujud dalam makanan manakala kuantitinya bergantung kepada teknik memasak.

Berikut merupakan perkongsian Dr suri Roowi yang anda boleh ikut dan amalkan.

1. Teknik memotong daging

Daging yang dipotong kecil-kecil atau daging hancur (minced meat) lebih rendah kandungan purine berbanding daging yang dipotong besar-besar.

2. Membilas

Teknik membilas diikuti dengan memasak makanan akan mengurangkan jumlah purine.

Kajian menunjukkan, membilas daging lembu menggunakan air dan daging pada nisbah 5:1 selama 5 minit diikuti dengan cara membiarkan air mengalir akan menurunkan kandungan purine sebanyak 25%.

Kajian lain juga menunjukkan jumlah kandungan purine daging lembu menurun dengan ketara dari 8.6 kepada 5.2 mg/g protein selepas dibilas.

Selepas membilas dan memasak, penurunan yang lebih besar dilihat antara 4.6 mg/g protein.

Sampel ayam belanda tanah tidak menunjukkan perubahan ketara selepas dibilas, tetapi penurunan ketara dilihat selepas dibilas dan dimasak.

Secara keseluruhannya, kajian ini menunjukkan bahawa membilas makanan di dalam air berkesan mengurangkan jumlah kandungan purine dan memasak seterusnya selepas membilas menghasilkan pengurangan jumlah kandungan purine yang lebih besar.

3. Teknik memasak

Merebus makanan lebih baik berbanding kukus atau menggunakan mikrowave oven.

Kajian menunjukkan bahan purine dalam ikan tilapia menurun daripada 46% kepada 25% setelah direbus dan dikukus selama lebih 30 min.

Sebaliknya, hanya 17% purine hilang jika dimasak dengan microwave selama 7 minit. Bahan purine dalam ikan yang digoreng pula didapati lebih tinggi.

Walau bagaimanapun, mendidih ikan yang sama akan mengurangkan tahap purine.

4. Masa memasak

Masa memasak juga mempengaruhi kandungan bahan purine. Kajian memunjukkan memasak sup cendawan pada masa yang lama akan menghasilkan bahan purine lebih banyak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon