Thursday, June 30, 2022

Malaysia Adalah Kapal Yang Sedang Karam, Gaji Tak Setimpal Kerja!


Isu gaji tidak setimpal kerja bukan sahaja dihadapi oleh golongan biasa, malah turut menjadi 'barah' dalam kalangan pekerja profesional dan di Twitter, topik itu sekali lagi hangat dibincangkan selepas seorang individu memuat naik satu kenyataan yang menyamakan kehilangan bakat-bakat tempatan sebagai 'eksport' terbesar negara ini.

Pekerja Malaysia Buruh Paksa

"Eksport terbesar Malaysia bukanlah produk elektrik dan elektronik, bukan kimia, bukan petroleum, bukan minyak kelapa sawit.

"Kita adalah pengeksport terbesar bakat-bakat tempatan. Kita membantutkan pertumbuhan sendiri dengan mengeksport setiap bakat yang ada dari pekerja berkemahiran, jurutera, doktor dan saintis," ujar kenyataan itu.

Disifatkan sebagai hakikat yang pahit untuk ditelan, ramai pelayar Twitter nampaknya bersetuju dengan kenyataan itu dan menganggap ia sebagai satu kerugian besar untuk negara.

"Kepakaran yang sama, skop kerja yang sama, tapi gaji berbeza. Dapat dekat pekerja tempatan RM2,000, dapat dekat foreigner RM8,000. Malaysia ada ramai orang bijak pandai, tapi tu la.

"Betul. Saya terkejut bagaimana bernilainya bakat saya berbanding di tanah air sendiri. Sedih apa yang berlaku dengan negara kita. Rakyat Malaysia sebenarnya tabah dan bekerja keras.

"Tahun ini saja lima orang bekas rakan sekerja berpindah ke Australia, United Kingdom, Kanada dan Amerika Syarikat," tulis beberapa individu.

Menurut pemilik akaun Twitter @bongkersz, ada dalam kalangan rakan-rakannya turut berhijrah ke Singapura untuk masa depan yang lebih cerah.

"Rakan-rakan universiti saya yang pergi ke Singapura selepas tamat pengajian tidak pernah kembali ke Malaysia untuk bekerja lagi.

"Singapura adalah penerima terbesar graduan kita. Semak sahaja berapa ramai graduan, pelajar kelas pertama di Singapura," ujarnya.

Selain itu, beberapa pelayar Twitter turut senada dengan sentimen itu dan menyifatkan Singapura sebagai 'lubuk' pekerjaan dengan bayaran yang lebih lumayan.

"Jangan cakap yang master, PhD. Aku yang SPM ni pun sanggup kerja Singapura berulang-alik. Bayaran bagus (kadar tukaran mata wang), senang nak cuti raya kerana tak payah berebut dengan Melayu lain. Ada gaji 13 bulan.

"Adik lelaki saya lulusan Amerika Syarikat dari 10 sekolah perniagaan terbaik di bawah biasiswa MARA memilih untuk menetap di Singapura. Daripada dapat RM10,000, dia lebih suka ada SGD10,000. Dia kata Malaysia adalah kapal yang sedang karam.

"Daripada 10 pelajar terbaik yang saya kenali, semuanya meneruskan pekerjaan impian mereka di luar negara. Tiga daripadanya berada di Singapura.

"Kebanyakan rakan sekelas saya dari sekolah kini di Singapura atau beberapa negara barat lain," tulis beberapa netizen.

Cikgu tadika islamik mengadu kerja teruk, tanggungjawab berat tapi gaji RM450

Biarpun pelaksanaan Perintah Gaji Minimum (PGM) 2022 sebanyak RM1,500 bermula pada 1 Mei 2022 lalu, masih wujud majikan degil yang menawarkan angka terlalu rendah buat kakitangan mereka.

Menerusi laman Twitter, pengacara dan penulis lirik terkenal, Ahmad Fedtri Yahya memuat naik tangkap layar luahan hati seorang guru tadika yang hanya dibayar RM450 sebulan.

"Assalamualaikum tuan, saya perlukan bantuan untuk bertanya. Normal ke masih bergaji RM450 sebulan dalam ekonomi yang meningkat sekarang ni?

"Saya bekerja sebagai guru di sebuah tadika islamik yang saya tak nak sebut namanya," ujar individu itu dalam mesej berkenaan.

Fedtri memuat naik tangkap layar mesej dan mengakui dia sendiri tidak dapat membayangkan situasi yang dilalui guru tersebut.

Dia turut memuat naik mesej yang dihantar seorang lagi individu, mendakwa turut berdepan situasi sama, malah tidak mempunyai caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

"Saya pun gaji RM450 sebulan. Kerja dari 7 pagi sampai 6 petang. Tiada KWSP. Semua tak ada. Saya pekerja taska. Mohon sorok nama Twitter saya kalau nak post," ujar individu itu kepada Fedtri.

Dalam siri pendedahan itu, seorang lagi mangsa turut berkongsi luahan hatinya kepada Fedtri, mendakwa dibebani dengan kerja namun dibayar pada harga tidak setimpal.

"Untuk pengetahuan, saya bekerja 7.30 pagi sehingga 1 petang. Saya jaga 19 orang budak dalam sekelas. Dengan target yang tinggi untuk akademik, hafal surah dan hadis.

"Saya baru mengajar tahun lepas. Saya bukan bersuara untuk saya seorang. Kebanyakan rakan kerja pun memang cakap benda yang sama, cuma kami tak ada keberanian dan saluran untuk menyuarakan pasal gaji ni.

"Contoh dah bekerja hampir 10 tahun pun masih bergaji RM500 sebab kebanyakan rakan kerja ni dah berusia," dakwa individu itu dalam mesejnya kepada Fedtri.

Selain menerima lebih 3,000 ulang kicau (retweet), ramai netizen turut meluahkan rasa berang atas penganiayaan yang dilakukan oleh insitusi pendidikan tersebut.

"Cikgu tadika sumpah kesian. Teman wanita kerja sampai malam, sikit OT pun tak ada. Hari tu tadika dia pindah, dia yang kena alihkan barang. Hairan aku, ni ke tugas guru?

"Bukan ke kerajaan dah tetapkan gaji minima RM1,500? Ke guru tadika atau taska ni tak termaktub dalam penggajian minimum tu?

"Tadika memang kedekut nak mampus. Ingat senang ke nak jaga budak. Apa-apa kita yang kena tanggung," tulis beberapa netizen.

Kerja Macam Buruh Paksa!

Pemilik Taska Penyangak

Bekerja hampir 12 jam, namun gaji yang diterima langsung tidak setimpal!

Demikian luahan yang dilontarkan seorang lagi pengguna media sosial mengenai nasibnya dan kebanyakan individu yang bekerja sebagai pembantu taska.

Menurut hantaran yang dikongsikan, individu tersebut mendakwa pembantu taska sudah lama dibelenggu isu gaji yang disifatkan sangat rendah dan tidak mengikut garis panduan pelarasan gaji minimum.

"Kenapa pembantu taska tak boleh terima gaji minimum macam orang lain? Sebelum ini gaji minimum RM1,200, pembantu taska dapat RM1,000 sahaja,

"Ada tempat yang terima kurang daripada itu. Mulai bulan ini gaji minimum naik RM1,500 (namun) kami hanya dapat naik RM1,200," luahnya.

Lebih membuatkannya terkilan, hal yang berbeza pula dilalui oleh pemilik taska yang didakwanya menjalani kehidupan mewah hasil yuran yang dikenakan terhadap kanak-kanak.

"Owner taska ambil bayaran seorang budak RM300 hingga RM1,000. Kalau dikira jumlah sebulan boleh cecah RM10,000 hingga RM25,000.

"Owner pakai kereta Honda dua hingga tiga buah, pakai barang branded sana sini. Tapi gaji bangla (Banglades) buruh lagi tinggi daripada kami staf taska.

"Sudahlah gaji sesetengah taska ada yang bayar guna personal account sahaja walaupun taska besar megah. Kerajaan memang tak boleh buat apa-apa ke?," luahnya lagi.

Tambahnya lagi, bebanan kerja yang kadang kala menjangkau sehingga 12 jam sehari tanpa bayaran kerja lebih masa, berserta isu gaji yang tidak mendapat pembelaan sedikit sebanyak membuatkan golongan sepertinya tertekan.

"Kerja kami lagi stres sebab menguruskan budak-budak. Guna tenaga dan mental.

"Yang mula-mula kerja memang semua suka budak-budak, tapi lama-lama stres gaji sangat tak setimpal dengan apa yang kami hadap setiap hari," tulisnya lagi.

Luahan yang disuarakan individu tersebut meraih perhatian dan mengundang perdebatan dalam kalangan netizen.

Rata-ratanya turut melahirkan simpati dengan nasib yang dialami individu berkenaan.

"Kalau report dekat Jabatan Buruh mesti sangkut punya. Tak ada perikemanusiaan ke? Pakai gelang besar-besar, hak pekerja dinafikan.

"Jumpa pemilik taska. Luahkan perasaan ketidakpuasan hati kamu. Jika tak dapat perhatian, bagi notis berhenti. Lepas tu offer dekat ibu bapa siapa nak hantar anak, boleh hantar ke rumah kamu.

"Pernah kerja taska, memang gaji murah gila RM500 je. Seawal pukul 6.30 pagi kena ada di taska, balik pukul 6.00 petang. Jaga baby berapa orang, memang letih. Sebulan je kerja kemudian berhenti," demikian antara komen netizen.

SYARAT GAJI MINIMUM

Malaysia Kuli Batak

Berdasarkan warta kerajaan, kadar gaji minimum dan kadar gaji bagi pekerja yang dibayar hanya berdasarkan upah ikut kerja, berat dan sebagainya berkuat kuasa mulai 1 Mei 2022.

Kadar gaji minimum yang perlu dibayar kepada seseorang pekerja adalah sebanyak RM1,500 atau berdasarkan bilangan hari bekerja dalam seminggu.

Jika enam hari bekerja, pekerja itu harus dibayar RM57.69 sehari, RM69.23 sehari (lima hari bekerja) dan RM86.54 sehari (empat hari bekerja) dengan setiap jam bersamaan RM7.21.

Berhubung seseorang pekerja yang tidak dibayar gaji pokok, tetapi dibayar gaji hanya berdasarkan upah ikut kerja, berat tan, tugasan, perjalanan atau komisen, kadar gaji bulanan yang kena dibayar hendaklah tidak kurang daripada RM1,500.

Apa kata menteri? Masih hidup ke?

BACA INI JUGA:
sumber: (1)(2)(3)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon