Thursday, May 19, 2022

Potret Marilyn Monroe 'Shot Sage Blue Marilyn' Terjual RM853 Juta!


Potret ikonik Marilyn Monroe yang dihasilkan pada tahun 1964 oleh artis pop Andy Warhol terjual pada harga AS$195 juta (RM853 juta), menjadikan ia nilai lelongan tertinggi dalam sejarah karya seorang artis Amerika Syarikat (AS).

Shot Sage Blue Marilyn
Shot Sage Blue Marilyn.

Shot Sage Blue Marilyn ialah satu dalam siri potret yang dilukis oleh Andy Warhol mengenai pelakon itu selepas kematiannya pada 1962 dan sejak itu, ia menjadi salah satu karya seni pop yang paling terkenal.

Potret dimiliki dalam peniaga seni Switzerland, Thomas dan Doris Ammann itu dijual oleh rumah lelong, Christie's dalam satu acara lelongan di New York.

Anggaran prajualan mencapai setinggi AS$200 juta (RM200 juta). Lukisan itu dijual dengan lelongan AS$170 juta (RM744 juta). Bayaran tambahan memberikannya harga akhir AS$195 juta.

Penjualan itu memecahkan rekod sebelumnya untuk karya seni di AS.

Sebelum ini, rekod dipegang oleh lukisan dihasilkan pada tahun 1982 oleh Jean-Michel Basquiat yang dilelong dengan harga AS$110.5 juta (RM484 juta) pada 2017.

Shot Sage Blue Marilyn ialah 'kemuncak mutlak American Pop', kata Pengerusi Seni Abad ke-20 dan ke-21 di Christie's, Alex Rotter dalam satu kenyataan ketika mengumumkan lelongan.

"Lukisan itu mengatasi genre potret, menggantikan seni dan budaya abad ke-20.

"Lukisan itu dibina atas gambar promosi Marilyn Monroe untuk filem pada 1953, Niagara yang ditayangkan dengan warna terang di atas mata, rambut dan bibirnya.

"Tajuknya merujuk kepada insiden di mana seorang wanita menembak timbunan empat potret Marilyn di studio Warhol dengan pistol, walaupun Shot Sage Blue Marilyn tidak terkena peluru," katanya.

Marilyn Monroe ialah salah seorang bintang Hollywood paling terkenal sebelum kematiannya akibat mengambil pil tidur dengan dos berlebihan di rumahnya di Los Angeles pada 4 Ogos 1962.

Andy Warhol dilaporkan meninggal dunia pada tahun 1987.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: (1)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon