Wednesday, April 13, 2022

Redha Seorang Ibu Untuk Anak Berjaya Di Dunia Dan Akhirat!


Pakar Psikologi yang amat popular di Kuwait, Doktor Fauziah Ad-Dabbu pernah menulis mengenai rahsia-rahsia doa seorang ibu jika setiap malam dia mendoakan anak-anaknya dan ternyata kesan dari tulisannya itu telah mengubah jalan hidup ramai orang. Alhamdulillah.

Berkat doa seorang ibu

Dan kerana doa yang baik dari seorang ibu, anak-anak akan membesar menjadi insan yang baik dunia dan akhirat.

Benarlah doa seorang ibu itu tiada hijabnya dengan Allah taala. Kata-kata dan doa yang baik akan melahirkan insan yang baik.

Isi tulisannya sebagai berikut:-

"Aku bersumpah demi Allah, wahai setiap ibu, agar jangan tidur pada setiap malam sebelum engkau memohon pertolongan Allah SWT dan mengkhabari-Nya bahawa engkau redha atas anak-anakmu seredha-redhanya dan aku bersumpah demi Allah agar engkau tidak menghijab/menghalangi Redha-Nya kepada anak-anakmu.

Dan aku memintamu wahai para ibu agar jangan engkau tidur setiap malam sebelum engkau angkat kedua tanganmu sambil menyebut satu persatu nama anak-anakmu dan mengkhabarkan kepada-Nya bahawa engkau redha atas mereka masing-masing."

Begini doanya:

اللهم إني أُشهدك أني راضية عن إبني/إبنتي (…..) تمام الرضا وكمال الرضا ومنتهي الرضا فاللهم انزل رضوانك عليهم برضائي عنهم

"Allaahumma innii usy-hiduka annii raadhiyah 'an ibnii/ibnatii... (sebut nama anak-anakmu satu persatu)... tamaamar-ridhaa wa kamaalar-ridhaa wa muntahayir-ridhaa. Fallaahumma anzil ridhwaanaka 'alaihim bi ridhaa-ii 'anhum".

(Ya Allah aku bersaksi kepadaMu bahawa aku redha kepada anak-anakku... (Sebutkan nama-nama mereka satu persatu) dengan redha dan sempurna. Maka turunkan Ya Allah keredhaan-Mu kepada mereka demi redhaku kepada mereka).

Kemudian setelah berselang beberapa minggu setelah tersebar, tiba-tiba aku dikejutkan oleh seorang ibu yang berkata bahawa aku telah mengubah kehidupannya secara total dan sekarang dia merasa dalam kenikmatan yang tak tergambar kerana doa itu terhadap dia dan anak lelakinya yang berumur 22 tahun.

Maka berceritalah si ibu itu:-

Sejak kelahiran anakku itu aku hidup dalam penderitaan kerananya.

Dia tak pernah solat dan bahkan jarang mandi. Dia sering berdebat panjang denganku dan sering membentakku dan tak menghormatiku, walaupun sudah sering aku mendoakannya.

Maka ketika membaca tulisanmu aku berkata, "Mungkinkah kata-kata ini benar? Nampak seperti tidak masuk akal? Dan akhirnya saya putuskan untuk mencuba anjuranmu walaupun tak yakin, bahkan sinis mentertawakanmu."

Setelah seminggu, mulai berubah nada suara anakku kepadaku dan pertama kali dalam hidupku aku tertidur dalam kedamaian dan di dalam diriku ada sedikit syak?

Dan kemudian saya dapati anakku mandi, pada hal aku tak menyuruhnya.

Minggu kedua dan aku terus mendoakannya sesuai anjuranmu. Dia membukakan pintu untukku dan menyapaku, "Apa khabar ibu?" Dengan suara lembut yang tak pernah ku dengar darinya sebelum itu.

Aku gembira tak terkata walaupun aku tak menunjukkan perasaanku kepadanya sama sekali.

4 jam kemudian aku memanggilnya di telefon bimbitnya dan dia menjawabku dengan nada yang berbeza dari biasanya, "Ibu, saya di dalam masjid dan saya baru hendak solat waktu ibu telefon.."

Maka saya pun tidak mampu menahan tangisan. Bagaimana mungkin dia yang tak pernah solat sudah mula solat dan dengan lembut bertanya khabarku?

Tak sabar aku menanti kedatangannya dan segera aku bertanya sejak bila kamu mula solat?

Jawabnya; "Saya sendiri tak tahu ibu. Waktu saya lalu berhampiran masjid, mendadak hati saya tergerak untuk solat."

Sejak itu kehidupanku berubah 180 darjah dan anakku tak pernah lagi berteriak-teriak kepadaku dan sangat menghormatiku.

Tak pernah aku mengalami kebahagiaan seperti ini walaupun sebelumnya sering hadir di majlis-majlis zikir dan pengajian-pengajian.

Oleh kerana beratnya kehidupan sehari-hari seringkali seorang ibu melupakan doa untuk anak-anaknya. Sering juga menganggap bahawa pusat-pusat bimbingan psikologi adalah jalan lebih baik untuk perkembangan anak-anak.

Pada hal, doa seorang ibu itu adalah sebenarnya jalan tersingkat untuk mencapai kebahagiaan anak-anak di dunia dan akhirat. In Syaa Allah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: kashoorga

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon