Monday, September 13, 2021

Di Sebalik 'Siiuuuu' Cristiano Ronaldo!


Kerinduan penyokong Manchester United terhadap Cristiano Ronaldo bukan sahaja terubat dengan dua gol yang diledak bintang Portugal itu ketika menumpaskan Newcastle 4-1, malah gaya 'siuuuu..' mewarnai Liga Perdana Inggeris.

Ronaldo

Ronaldo yang membuat kepulangan pertama selepas 12 tahun meninggalkan Old Trafford, meledak gol ke-119 dan 120 buat Red Devils.

Sejurus menjaringkan gol, dia berlari ke tepi padang, melompat sambil memusingkan badan dengan tangan merentang dan menjerit 'ssiuuuu...'

Mendedahkan maksud di sebalik aksi 'siuuuu' yang popular itu, Ronaldo berkata, trademark tersebut sebenarnya tidak pernah dilakukan ketika dia menyarung jersi United dari 2003 hingga 2009.

Ia hanya bermula selepas dia menyertai Real Madrid pada 2009.

"Pada mulanya saya berkata 'si', yang bermaksud seperti 'yes', ketika itu saya bersama Real Madrid.

"Saya berada di Amerika Syarikat dan kami menentang Chelsea (2013) dan saya tidak tahu dari mana gaya itu datang.

"Saya menjaringkan gol dan sejujurnya, secara spontan melakukan aksi tersebut. Sejak itu saya mula melakukannya dengan lebih kerap.

"Bila saya melakukannya, saya nampak penyokong sudah boleh mengagak dan mereka menjerit seperti 'Cristiano, siiiiiuuu!'.

"Saya macam, wow!! Orang ingat saya kerana gaya lompatan itu! Ia sangat bagus dan saya terus melakukannya," kata pemenang Ballon d’Or lima kali itu.

Ronaldo sendiri pun tidak percaya

Biarpun berusia 36 tahun, Cristiano Ronaldo melakukan kepulangan cukup sempurna bersama Manchester United di hadapan 76,000 penonton dengan aksi dipamerkan jelas membuktikan dia sememangnya layak memegang status pemain terbaik dunia.

"Saya tidak jangkakan untuk meledak dua gol. Saya fikir mungkin satu sahaja dan bukan dua. Saya perlu menghargai penyokong setelah apa dilakukan mereka kepada saya hari ini.

"Saya rasa sangat bangga apabila dapat melakukannya. Sudah tentu saya gembira menjaringkan gol, saya tidak menafikannya. Tetapi perkara paling penting adalah pasukan dan mereka bermain bagus.

"Ia sukar dipercayai. Ketika saya memulakan perlawanan saya sangat gementar, saya bersumpah. Saya tidak menjangkakan mereka akan menyanyikan nama saya sepanjang perlawanan.

"Saya sangat gementar, mungkin saya tidak menunjukkannya, tetapi ia benar. Sambutan menakjubkan tetapi saya di sini untuk menang dan membantu pasukan," katanya kepada BBC Sport.

Sementara itu, pengendali United, Ole Gunnar Solskjaer yang pernah bergandingan dengan Ronaldo dari tahun 2003 hingga 2009 bersama skuad Red Devils, cukup lega dengan persembahan pemain itu ketika membenam Newcastle United 4-1.

"Ini adalah kehebatan Cristiano dan adalah hari untuk dinikmati semua orang," ujarnya.

Dalam perlawanan itu, penyokong tuan rumah disajikan dengan 21 percubaan termasuk enam daripada Ronaldo, selain menyaksikan Red Devils melakukan serangan bertali arus ke atas lawan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2

1 comment

  1. Salam ziarah..lama tak ke laman SP ni..handal dia ni..kaki bola

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon