Friday, July 30, 2021

Malaysia Aman Tanpa Ahli Politik


Ketika kita kian bergelut dengan konflik jiwa, harga diri juga semain murah dan kes baru Covid-19 pula terus mencanak-canak naiknya sehingga ke angka amat menggerunkan, pada masa yang sama kita juga takjub dengan sikap aneh segelintir manusia, golongan kayangan, yang suka mengundang maki hamun untuk diri sendiri. Sama ada sengaja atau tidak, wallahu a'lam.

Ahli Politik

Cuma kita yakin ia sebenarnya sejenis penyakit juga. Dan penting juga diubati sebelum ia menjadi semakin tenat dan memualkan.

Kadang-kadang cara mereka mengajak orang memaki hamun dirinya itu juga unik, iaitu dia sengaja memilih ungkapan yang keji.

Walaupun tidak dinyatakan secara tersurat, mereka sebenarnya sangat meminta untuk dimaki semula.

Kemudian ada pula sindir-menyindir dan jika ia dirasa menyakitkan hati dan tidak boleh diterima, maka melatahlah mereka lalu khidmat peguam pun digunakan. Sementelah mereka memang berwang (baca wang rakyat).

Kita pun hairan kerana sepatutnya susuk tokoh yang kelihatan wajar dihormati dan meredakan kegelisahan ummah, tetapi sebaliknya dia selalu meminta agar dimaki.

Sekarang ini kalau ditelek-telek dari jauh, sebenarnya sudah ada riak-riak gelombang rakyat mahu mencari jalan sendiri untuk mengurus kemelut yang sedang melanda.

Rakyat yang rencam itu boleh berpakat lalu membentuk jemaah tersendiri apabila mereka disatukan oleh masalah yang sama.

Dan itulah yang sedang berlaku secara berselerak di seluruh negara apabila mereka bergandingan bahu menghulurkan bantuan kepada sesama, rakyat bantu rakyat.

Sesungguhnya negara ini sedang dahagakan kepimpinan yang segar dan meyakinkan, selain bebas daripada kebodohan bergayut pada kuasa yang menjadi nyawa mereka.

Padahal kuasa itulah yang dijadikan lesen untuk menyendatkan tembolok masing-masing dan pada masa yang sama kebajikan rakyat diketepikan.

Rakyat sudah tidak lagi mampu menahan perasaan hidup dalam suasana yang berulamkan maki hamun dan carut-marut seperti sekarang.

Masalah Covid-19 sudah cukup melemaskan dan tidak ada perlunya masalah lain ditambah oleh ahli politik.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon