Saturday, May 29, 2021

Lantikan Politik GLC Rasuah Yang Menjahanamkan Negara!


Negara dapat membuat penjimatan besar jika kerajaan tidak lagi melantik orang politik ke jawatan bukan eksekutif di syaikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC), dan sebenarnya boleh beroperasi secara profesional dengan kakitangan yang mahir tanpa perlu campur tangan orang politik.

GLC

Pada masa sama, syarikat GLC terbabit sememangnya berada dalam kawalan menteri dan kabinet.

Amalan yang ada sekarang sejak dahulu lagi adalah satu bentuk rasuah politik.

Tugas dan tanggungjawab ahli parlimen yang tidak menganggotai kabinet ialah menjadi penggubal undang-undang sepenuh masa.

Dan disitulah sebenarnya kerja hakiki ahli politik, bukannya menguruskan LRT, sebagai contoh.

Dalam setiap GLC sudah ada pegawai eksekutif yang dibayar gaji tinggi untuk menjalankan operasi syarikat terbabit dan tidak ada keperluan menambah beban kewangan entiti itu dengan melantik orang politik.

Bayangkan berapa bilion ringgit dapat diselamatkan setiap tahun sekiranya jawatan-jawatan bukan eksekutif ini dilupuskan?

Sebagai contoh dan perbandingan paling ketara, bagaimana suatu ketika dahulu syarikat penerbangan tambang murah AirAsia mampu mencatatkan keuntungan, sedangkan MAS merekodkan ratusan juta kerugian setiap tahun?

Keadaan ini berlaku kerana MAS terpaksa membayar emolumen yang sangat tinggi kepada ahli politik yang dilantik sebagai lembaga pengarah, sehingga mencatat kerugian berpanjangan.

Menjarah GLC

Jawatan pengerusi bukan eksekutif sewajibnya dilupuskan kepada banyak lagi GLC lain seperti Tenaga Nasional Berhad (TNB), Felcra, Felda, Risda, Lembaga Tabung Haji, Syarikat Perumahan Negara, Permodalan Nasional Bhd (PNB), Majlis Amanah Rakyat (Mara), Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan banyak lagi.

Biarkan orang profesional yang layak, bermerit dan berintegriti menjalankan operasi GLC tersebut.

Bukannya ahli politik yang sememangnya tidak boleh dipercayai dan tidak amanah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon