Wednesday, January 08, 2020

Politik Penipu Dan Rakyat Yang Cerdik


Padan muka jugalah kepada PH atas kekalahan mereka di Semenyih tempoh hari dan jika kamu percaya kata-kata orang banyak, kekalahan itu berpunca daripada kegagalan PH menjalankan tanggungjawabnya sebagai kerajaan.

Tolak PH

Kamu kata kerajaan tidak menunaikan janji-janji dalam manifesto pilihan raya yang lalu. Hidup kamu masih derita sepertimana hidup di bawah kerajaan yang lalu. Tiada bahagia seperti yang diimpikan.

Setiap langkah adalah beban besar dan hanya kematianlah kerehatan yang didambakan daripada hidup dilukai janji manis pemimpin.

Tol tidak dihapuskan. BR1M berkurangan. Ladang sawit mahu ditukar kepada rumpun buluh. Pekerja dikurangkan. Elaun hapus. YB bermewah-mewahan. Harta kerajaan habis dijual, sedang mereka hanya sibuk berpolitik kotor sesama sendiri. Asyik mahu berebut jawatan dalam partai dan seribu macam kepandiran lain.

Justeru kamu menghukum mereka dengan memberikan undi kepada pembangkang.

Tidak sedikit mereka yang berasa terlalu gembira dengan keputusan itu. Mereka datang dari kedua belah pihak yakni penyokong kerajaan mahu pun pembangkang. Sekali lagi padan muka PH.

Bahkan, boleh dikatakan bahawa para perokok adalah antara manusia yang paling gembira dengan keputusan pilihan raya tersebut.

Bahawa pada saat ini, kerajaan PH sedang giat memburu 4 juta PEROKOK, melihat seolah-olah itulah kesalahan paling menjijikkan, terlupa diri mereka, AHLI POLITIK, yang kaya-raya, gila kuasa, sombong kepada rakyat, berbohong, penipu, menipu, terus menekan rakyat bawahan yang baru terlepas dari kerajaan PENYAMUN, rupanya tiada beza, cuma berlainan sebutan, mungkin layak digelar kerajaan penipu dan zalim.

Dendam mereka seperti berbalas. Kezaliman ke atas mereka seperti terbukti diadili oleh tuhan. Mereka adalah orang teraniaya yang doanya telah dimakbulkan.

PH Zalim

Kita nak kata apa? Para penagih rokok biasanya hilang rasional apabila mandat pilihan mereka diperhalang. Bunuh mak pun sanggup. Apalah sangat memberi undi kepada pihak lawan jika nak dibandingkan.

Apa yang gagal dilihat adalah bagaimana pengundi kini sudah faham tugas mereka. Mereka kini memahami betapa kuasa memilih dan membuang ada di tangan mereka.

Sedikit demi sedikit kita sedang melepaskan diri kita daripada belenggu kepartaian. Cahaya demokrasi dalam berpolitik mungkin mula menyinari kebodohan kita semua.

Sebahagian daripada kita sedar bahawa partai politik hanya mahukan kuasa untuk dijadikan modal berbangga. Mendabik dada konon telah mendapat kepercayaan rakyat apabila menang dan menuduh kita semua ini manusia dungu apabila partai mereka tewas.

Lihat saja bagaimana kita diperintah oleh hanya satu gagasan selama 60 tahun. Lihat pula bagaimana bangganya kumpulan yang memerintah dulu memperkotak-katikan kita semua.

Mereka bebas berbuat apa saja kerana mereka tahu betapa kita ini hanya perlu ditakut-takutkan dengan kemiskinan, dengan perpecahan.

Lalu kita disogok dengan perbagai cara demi mencapai matlamat kuasa yang diidamkan mereka.

Dituduhnya kita berpuak-puak, sedang mereka sibuk melaungkan hak kaum masing-masing.

Politik Straw

Kita diberi sedikit-sedikit supaya kita sentiasa meminta-minta, sedang mereka berjoli sakan tak ingat dunia.

Tidak ada politikus yang mengisytiharkan harta lalu untuk terbukti mereka adalah sederhana. Semuanya mewah tanpa perlu berbuat apa selain berjanji dan mencadangkan mimpi indah kepada kita.

Duduk sajer pun ada sepuluh juta! Baser.

Semua kita hendaknya menggunakan kuasa yang ada untuk mengajar politikus yang ada sekarang ini bahawa mereka ialah wakil rakyat. Bukannya wakil kerajaan.

Tugas mereka ialah untuk melindungi kita dan bukan partai wakilan mereka. Jika mereka makan suap, jika mereka gagal menjalankan tugas maka kitalah yang bertanggungjawab membuang mereka.

Bukan sokong membuta tuli hanya kerana mereka dari partai yang kita sokong.

Ini tidak, bila politikus jerit pasal membela kaum, kita pun naik semangat. Rasa macam Hang Tuah dan mahu segera bertengkolok dan berkeris. Pasang kekuda dan sedia bergasak dengan siapa saja yang kononnya mengambil hak kita.

Tertipu PH

Pemimpin partai jerit "Tuhan Maha Besar!" lalu kita pun sibuk mencari jaket pembunuh diri dan rela meletupkan siapa saja yang kita lihat sebagai anti-Islam, yang hina agama. Padahal awak, sembahyang pun culas.

Selagi tidak berasa diri itu miskin, selagi itulah tidak ke masjid. Apabila berdoa, mintak kaya dan mintak partai menang. Dalam kepala hanya ada itu: untuk diri sendiri dan partai. Orang lain semua biar miskin, biar mati kafir.

Jadilah pengundi yang cerdik. Jadilah rakyat yang bijak. Jangan selamanya kita diherdik. Jangan selamanya kita dipijak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon