Monday, January 28, 2019

Perokok vs Menteri Yang Megah Dengan Kuasa


Di Malaysia, merokok bukan hak. Ia merupakan sebahagian daripada budaya masyarakatnya, terutama di restoran mamak dan warung-warung, yang sudah wujud lama—bahkan boleh dikatakan perkembangan perniagaan premis makan terbuka menjadi begitu unik disebabkan oleh orang yang berkumpul, nongkrong sambil sebahagiannya merokok.

Larangan Merokok

Di sebalik budaya unik ini, orang Malaysia juga tidaklah sampai menjadi biadab. Tidaklah sampai di restoran atau warung terbuka disisihkan pula mereka yang tidak merokok.

Secara budaya jugalah, kedua kelompok itu saling menghormati—yang tidak merokok tidak sampai terganggu oleh yang merokok.

Selalunya kawasan dalam restoran ‘dikhaskan’ kepada mereka yang tidak merokok. Di kawasan luarnya, kepada mereka yang merokok.

Jarak ruang dalam berbanding kawasan luar yang terbuka, tak perlu diukur dengan tali ukur sama ada tiga meter atau kurang, seperti jarak yang ditetapkan kementerian kesihatan hanya tiga meter sahaja.

Kalau angin bertiup ke arah anak kecil, misalnya, jarak tiga meter pun boleh terkena pada anak tersebut, maka faktor tiupan angin—yang tidak wujud dalam peraturan kementerian kesihatan—juga diambil kira.

Begitulah hebatnya masyarakat yang berdiri dengan otak yang tak mati, yang membentuk apa yang kita sebutkan sebagai “budaya.”

Budaya membentuk keteraturan” dan bukannya “peraturan”.

Peraturan yang bertulis, yang nampak teratur atas kertas—walaupun bagaimana besar pun denda yang dikenakan—selalunya pula membuatkan masyarakat tidak teratur.

Masyarakatlah yang mengharmonikan diri mereka sendiri dan bukannya undang-undang.

Disebabkan masyarakat yang berbudaya ini jugalah maka kebanyakan restoran di dalam pusat beli-belah tidak ‘diganggu’ atau menjadi tempat merokok—walaupun tak ada sebarang undang-undang larangan.

Restoran di sana menjadi tempat yang lebih mesra keluarga, waktu operasi restoran juga terikat dengan waktu operasi pusat-beli belah.

Tidak elok untuk ibu-bapa membawa anak-anak melebihi jam sepuluh malam—begitu selepas pukul sepuluh, di restoran-restoran bukan pusat beli belah pula dipenuhi mereka yang merokok.

Lebih-lebih lagi kepada peminat bola sepak, mungkin bukan kerana mereka tidak ada televisyen di rumah, tapi menonton bola bersama kawan-kawan lebih memuaskan selepas anak-isteri berehat atau lena di rumah.

Kita percaya menteri kesihatan tidak menjiwai semua budaya dan keteraturan yang telah wujud dalam masyarakat kita.

Konsep “rahmatan lil alamin” bagi menteri dan pemimpin kerajaan baru ini bererti membela mereka yang tidak merokok sahaja, sementara perokok wajib dihukum, disisih atau diketepikan sama sekali!

Sistem budaya terganggu

Apabila sistem budaya yang sudah teratur sekian lama diganggu, di situlah punca kekalutan.

Sebenarnya apa yang disisihkan atau dihukum bukanlah perokok, tapi budaya dan sikap tolak ansur yang telah menjadi sebahagian keunikan dan kekuatan masyarakat.

Walaupun ada juga perokok yang tak faham bahasa, biadab dan menghembus asap ke muka anak kecil atau ibu mengandung, perkara sedemikian tentunya kes terpencil.

Sama jugalah kes-kes terpencil di mana ada yang meludah sesuka hati di restoran.

Kelakuan begitu lebih menjijikkan—dan kalau perlu undang-undang, maka undang-undang larangan meludah di restoran adalah lebih perlu!

Budaya tahu segan dan saling-menghormati di dalam masyarakat ini juga boleh di lihat sampai ke kenduri-kendara.

Selepas yasinan, ada yang berpindah ke anjung atau tangga rumah untuk merokok walaupun tiada larangan merokok dalam ruang tamu rumah.

Di awal pembentukan Malaysia, dalam dewan rakyat pun ketika berbahas, perdana menteri, menteri dan ahli-ahli parlimen boleh merokok.

Sekurang-kurangnya tiga-empat orang perdana menteri terawal di negara ini adalah perokok—selain mereka juga tidak malu-malu menari.

Sebagai contoh, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj seorang perokok dan sebelum beliau, Onn Jaafar yang berjuang memerdekakan Tanah Melayu juga seorang perokok.

Merokok tidak menjadikan mereka kurang sebagai seorang pemimpin dan pejuang.

Di kalangan PM yang merokok itu, tidak seorang pun tercalit sebarang skandal, apatah lagi isu rasuah, salah guna kuasa atau melanggar adab sebagai seorang pemimpin yang sayangkan negaranya.

Tunku Abdul Rahman tidak terlibat dengan kes 1MDB atau Razak Hussein pun tidak sampai tergamak menyelamatkan syarikat anak atau kroninya ketika negara dilanda krisis parah seperti 13 Mei 1969.

Semua pemimpin yang merokok—dan juga menari itu—dikenang bukan sahaja sebagai pejuang, tetapi pemimpin yang kasihkan rakyatnya—dan tidak kiralah rakyatnya itu perokok atau tidak.

Lihatlah! Sejak Malaysia diambil alih oleh PM yang tidak merokok, keadaan demokrasi di negara ini pun semakin menguncup.

Kebejatan politik termasuk rasuah besar-besaran dilakukan termasuk oleh menteri dan PM yang tidak merokok.

Saya percaya, ada pegawai tinggi di kementerian kesihatan juga perokok. Dia punya ‘hak’ merokok kerana dia pegawai tinggi, atau mungkin juga pemimpin politik berjawatan.

Maknanya, orang biasalah yang akan menjadi mangsa pertama larangan merokok dan bukannya pegawai tinggi atau menteri. Begitulah munafiknya masyarakat ini bakal terbentuk nanti.

Keadaan ini samalah dengan hukuman hudud seperti yang dicadang oleh PAS yang akan menghukum rakyat biasa—sementara elit dan raja akan terlepas.

Begitulah munafiknya apabila golongan LGBT pun diberikan hak, tapi perokok disisihkan!

Bayangkan..

Di negara maju sekalipun, kerajaannya mengambil masa cukup lama untuk mendidik masyarakat agar mengurangkan tabiat merokok.

Kawasan atau “kontena” khas disediakan di sebalik undang-undang larangan, sementara itu, sistem kesihatan juga gigih ditingkatkan termasuklah kualiti hospital dan perkhidmatan kesihatan rakyat.

Rakyat tidak bodoh dan sedang memerhatikan dan apabila PH dijangka kalah, mereka kalah bukan kerana rakyat menyukai BN, tetapi kerana yang diharapkan lain, perkara lain pula yang dilakukan.

Apa yang diharapkan ialah memulihkan ekonomi, melaksanakan manifesto dan membela masyarakat bawah, namun yang dilakukan mewujudkan kemunafikan serta membunuh budaya tolak-ansur yang telah wujud sekian lama di dalam masyarakat ini.

Budaya itulah yang sebenarnya menjadi rahsia kekuatan Malaysia.

Bukannya menteri yang di tangannya seolah-olah ada belantan besi. Megah dengan kekuasaan. Galak memukul masyarakat.

***

HASMI HASHIM atau Budi Hekayat seorang penulis lirik dan otai komuniti Jalan Telawi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon