Tuesday, March 02, 2021

Fakta Vaksin BioNTech Pfizer Covid-19 Sebenarnya Di Hasilkan Syarikat Muslim!


Mungkin ramai daripada kita yang masih ragu-ragu dengan pembuatan dan seterusnya pengambilan suntikan vaksin COVID-19, berdasarkan kepada komen-komen di media sosial apabila kebanyakannya mempersoalkan bahan dan tujuan pembuatan vaksin.

Vaksin

Namun, disebalik kekecohan terbabit, tahukah anda bahawa vaksin yang dihasilkan untuk melawan wabak yang melanda seluruh dunia ini direka oleh dua orang tokoh kedokteran beragama Islam.

Mereka adalah suami isteri, Dr Ugur Sahin, 55, dan isterinya, Dr Ozlem Turci, berasal daripada keluarga Turki yang memilih untuk berpindah ke Jerman bagi mencari peluang hidup yang lebih cerah.

Kedua-dua mereka ini adalah pengasas kepada syarikat BioNTech yang bertanggungjawab bekerjasama dengan Pfizer untuk menghasilkan bekalan vaksin.

Dr Sahin telah berpindah ke Cologne, Jerman ketika beliau berusia empat tahun dan sejak dari kecil dia sudah bercita-cita untuk menjadi seorang doktor.

Mempunyai ijazah kepakaran khidmat terapi imuniti kepada pesakit barah telah mendorong beliau dan isterinya menubuhkan sebuah syarikat bagi membangunkan alat imunoterapi kanser.

Apa yang menariknya adalah beberapa tahun yang lalu, Dr Sahin menyatakan bahawa dia berharap bahawa syarikatnya akan mempunyai kepakaran untuk menghasilkan vaksin jika berlaku pandemik global.

BioNTech Pfizer

Dan kini, impiannya menjadi kenyataan apabila syarikat BioNTech yang menjalinkan kerjasama dengan Pfizer telah berjaya menghasilkan vaksin yang mampu mencegah jangkitan wabak COVID-19 daripada terus merebak.

Syarikat yang dibangunkan pada tahun 2008 itu kini sudah mempunyai 1,800 pekerja dan hasil pelaburan besar Pfizer ke atas syarikat BioNtech telah memberi manfaat yang besar kepada mereka dari segi kemudahan uji kaji dan pengkomersialan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon