Thursday, March 04, 2021

Starlink: Internet Berkelajuan Tinggi Milik Elon Musk Bakal Diperkenalkan Di Malaysia!


Sekiranya anda mengikuti perkembangan Elon Musk, beliau menerusi syarikat aeroangkasanya SpaceX, memaklumkan mahu menawarkan internet berkelajuan tinggi buat pengguna seluruh dunia menggunakan sambungan daripada satelit.

Starlink

Bermula dengan sekadar idea, siapa sangka ia akhirnya berjaya menjadi kenyataan apabila negara Amerika Syarikat dan Kanada berjaya menjadi negara terawal menerima internet Starlink secara public beta pada Oktober 2020 lalu.

Starlink dijangka menawarkan servis mereka di Malaysia, namun para pengguna berkemungkinan terpaksa menunggu sehingga tahun 2022 sebelum dapat digunakan.

Dari segi bayaran, Starlink sedia menerima deposit serendah $99 (~RM401) untuk mendapatkan Starlink Kit apabila perkhidmatan ini mulai ditawarkan di Malaysia.

Sebagai perbandingan, harga penuh bagi Starlink Kit di Amerika Syarikat ditawarkan dengan harga sekitar $499 (~RM 2,022) tidak termasuk cukai dan kos pengeposan.

Starlink sewaktu ini menjanjikan kelajuan internet sekitar 50Mbps sehingga 150Mbps dan syarikat ini sedia untuk meningkatkan lagi kelajuan internet kepada 300Mbps pada masa akan datang.

Pastinya agak menarik apabila para pengguna berpeluang menggunakan internet yang pantas terus melalui satelit.

Sekiranya Starlink mampu menawarkan penawaran harga yang kompetitif, pastinya jenama ini bakal menjadi pilihan orang ramai di seluruh dunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon