Saturday, November 04, 2017

Apa Sebenarnya Maksud Dan Perbezaan 1G, 2G, 3G, 4G Dan 5G?


Teknologi komunikasi yang wujud pada hari ini menjadi satu anjakan paradigma kepada banyak industri yang merentas segenap bidang, kini menjadi satu keperluan dan tidak dapat dipisahkan dengan pengaliran data dari satu lokasi ke satu lokasi lain.

Beza 1G, 2G, 3G dan 4G

Sebab itu munculnya teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang mana data dan infrastruktur tersebut, kedua-duanya merupakan satu analogi mudah antara lebuh raya dan kenderaan yang melaluinya.

Medium komunikasi memang pelbagai antaranya gelombang radio, Internet wayarles atau tanpa wayar yang akhirnya membentuk satu jaringan saling berkepentingan dan berkait rapat antara satu sama lain.

Perkembangan teknologi komunikasi boleh dianggap sangat signifikan dengan perkembangan industri lain tetapi pengguna hari ini memerlukan lebih daripada sekadar penyediaan infrastruktur komunikasi canggih dan luar jangka.

ICT telah berevolusi sejajar dengan perkembangan semasa mengikut keperluan dan sebab itu permintaan pengguna lebih daripada sekadar penghantaran data dan maklumat dengan platform utamanya ialah gajet pintar.

Jika dilihat pada masa dahulu, komunikasi adalah terhad di rumah dimana talian tetap digunakan tetapi pada masa kini, komunikasi boleh dilakukan di mana sahaja dengan menggunakan teknologi selular seperti selular GSM (Sistem Global Untuk Telekomunikasi Mudah Alih) , HSDPA dan yang terbaru adalah LTE.

Teknologi- teknologi tersebut berkembang sejajar dengan penggunaan gajet canggih khususnya atau telefon pintar dengan pelbagai aplikasi.

Teknologi ini juga membolehkan pengguna untuk mengakses Internet pada kadar kelajuan sehingga 100 megabitsesaat (Mbps) bergantung kepada teknologi yang digunakan.

Apa itu teknologi LTE?

Apakah yang dimaksudkan dengan LTE yang diperkatakan kini apabila kita membincangkan mengenai aplikasi telefon pintar dan komunikasi.

Perkembangan telefon pintar yang menggunakan teknologi selular khususnya 3G dan 4G menjadi seakan satu keperluan ketika ini.

Teknologi tersebut juga merupakan sebahagian daripada segmen komunikasi yang penting dan berevolusi daripada satu generasi (1G) kepada 4G ketika ini.

Sebahagian besar pengguna mungkin agak ketinggalan apakah latar belakang dan elemen yang terkandung dalam komunikasi selular tersebut bermula 1G hingga 4G.

Teknologi 1G

Komunikasi 1G merujuk kepada teknologi selular generasi pertama yang diperkenalkan pada 1980an

Teknologi 1G menggunakan sistem analog yang mana pengguna boleh menerima dan membuat panggilan telefon di mana sahaja selagi mempunyai liputan dari pemancar radio selular.

Sebelum telefon selular diperkenalkan, panggilan telefon hanya boleh dibuat di rumah atau di pejabat.

Contoh sistem tersebut yang digunakan di negara ini adalah ATUR 450, ART 900 dan Mobifon 800 dan penggunaan sistem ini terhad kepada suara sahaja,̢̢۪۪ ujarnya.

Teknologi 2G

Seterusnya ialah teknologi 2G iaitu teknologi selular generasi kedua yang diperkenalkan dalam dekad 1990an.

Teknologi 2G menggunakan sistem digital yang mana prestasinya lebih baik berbanding 1G.

Contoh sistem tersebut yang digunakan di Malaysia adalah GSM. Tetapi penggunaannya adalah untuk suara sahaja.

Bagaimanapun, GSM telah ditambah baik kepada sistem yang dinamakan General Packet Radio Services (GPRS) bagi membolehkan penghantaran data di buat melalui sistem selular.

Dengan penggunaan GPRS, penghantaran dan penerimaan data boleh dibuat melalui sistem selular dengan kelajuan sehingga 100 kilobit sesaat (kbps) dan dinamakan sebagai 2.5G.

Daripada GPRS, sistem tersebut telah ditambahbaik lagi ke EDGE atau Enhanced Data for GSM Evolution dan dinamakan sebagai 2.75G dan boleh menghantar dan menerima data sehingga 384 kbps.

Sistem 2G menggunakan teknologi TDMA (Time Division Multiple Access)

Teknologi 3G

3G pula merupakan teknologi selular generasi ketiga yang diperkenalkan pada tahun 2000.

Kelebihan 3G ialah ia boleh digunakan untuk suara dan data sehingga kelajuan 2Mbps.

Teknologi 3G juga membolehkan kita membuat panggilan video selain suara dan data dan merupakan piawaian yang global berbanding dengan 1G atau 2G.

Sebagai contoh jika kita ke Jepun atau Korea, panggilan telefon tidak boleh dibuat dengan menggunakan teknologi 2G, sebaliknya teknologi 3G membolehkan kita membuat panggilan telefon ke seluruh dunia.

Perkembangan seterusnya ialah Sistem 3G juga yang dipanggil WCDMA atau Wideband Code Division Multiple Access.

Sistem tersebut telah ditambah baik kepada High Speed Downlink Packet Access (HSDPA) dan High Speed Uplink Packet Access (HSUPA).

HSDPA boleh mencapai kelajuan sehingga 14 Mbps dan HSUPA boleh mencapai kelajuan sehingga 5Mbps.

Seterusnya, penambahbaikan telah dibuat yang mana kelajuan telah mencapai sehingga 28Mbps yang dinamakan sebagai HSPA + (High Speed Packet Access).

3G mengunakan teknologi yang dinamakan CDMA (Code Division Multiple Acces).

Teknologi 4G

4G merupakan teknologi selular generasi keempat yang menggunakan teknologi Evolusi Jangka Panjang (LTE).

Kelajuan teknologi LTE boleh mencapai sehingga 100Mbps. Teknologi yang digunakan oleh LTE adalah OFDMA (Orthogonal Frequency Division Multiple Access).

LTE merupakan evolusi dari HSPA+.

Selain kelajuan yang tinggi, teknologi tersebut dapat menampung lebih ramai pengguna berbanding dengan 3G iaitu lebih kurang tiga kali ganda.

Selain itu, kos penggunaan data adalah lebih murah dengan kelajuan yang lebih tinggi.

Kesimpulannya, perbezaan antara 1G, 2G, 3G dan 4G adalah kelajuan capaian data atau capaian Internet adalah jauh lebih tinggi.

Sebagai contoh kelajuan capaian internet bagi 3G adalah tiga kali ganda lebih laju dari 2G. Kelajuan capaian data bagi 4G adalah tiga kali ganda dari 3G.

Kini, syarikat pengeluar telefon pintar sedang berlumba-lumba mengeluarkan produk yang menyokong LTE sejak beberapa tahun lepas.

Teknologi 5G

5G adalah teknologi sambungan tanpa wayar generasi kelima yang merupakan lanjutan daripada generasi sebelumnya daripada 1G ke 4G.

Akan tetapi, teknologi 5G mempunyai keupayaan yang nyata berbeza berbanding teknologi sebelumnya.

Pada zaman teknologi 1G dan 2G, sambungan dibuat bagi tujuan menyampaikan perkhidmatan suara, diikuti dengan 3G untuk sambungan data mudah alih manakala teknologi 4G dibangunkan untuk internet mudah alih, manakala teknologi 5G pula mempunyai keupayaan untuk mengubah fungsi teknologi mudah alih kepada masyarakat.

Tiga sifat utama 5G iaitu; kelajuan yang tinggi, kadar lengahan yang rendah (1milisaat) dan mampu menghubungkan lebih banyak peranti bagi setiap 1 km persegi.

Kelajuan 5G yang mencecah 1.5GB sesaat ini bukan sahaja mampu memberikan pengalaman internet berkelajuan tinggi pada kadar 10 hingga 100 kali ganda berbanding teknologi 4G, ia juga datang dengan sambungan yang lebih berkualiti.

Ini bermakna anda hanya perlu beberapa saat untuk menyiapkan muat turun filem kegemaran pada kualiti HD.

Kalau sebelum ini, kadar lengahan (atau lebih dikenali sebagai latency) pada sekitar 20 milisaat, melalui teknologi 5G, kadar lengahan ini menjadi sangat minimum iaitu sekitar 1 milisaat.

Kadar lengahan ini membolehkan kawalan peranti pada jarak jauh menjadi lebih cekap dan jitu.

Selain itu, teknologi 5G juga mampu menghubungkan sejuta peranti pada keluasan satu kilometer persegi berbanding teknologi LTE yang hanya mampu menghubungkan 1,000 peranti dalam keluasan sama.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 10 Negara Dengan Internet Paling Laju

sumber: mcmc

1 comment

  1. Terima kasih atas info yg selama ini aku tak faham. Hnya generasi muda yg fhm tntg bnda ni. Otak aku pun bukan jenis intelegent, so dpt fhm sikit2 pun jadilah. Bagi kategori mcm aku ni tahu guna internet youtube wasap dan telegram rasanya dah kira bagus ha ha....

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon