Monday, January 25, 2021

Nobita Dan Shizuka Akhirnya Berkahwin!


Akhirnya, Nobita dan Shizuka melangsungkan perkahwinan dan gambar ini pastinya menggamit memori bagi mereka yang mengikut rapat siri kartun tersebut. Gambar ini adalah sebahagian momen di dalam filem Stand By Me Doraemon 2 yang awalnya dijadualkan untuk ditayangkan di Jepun pada 7 Ogos 2020, tetapi ditunda kerana gelombang virus Covid-19.

Nobita+Shizuka

Filem ini akhirnya dilancarkan di Jepun pada 20 November 2020, yang mana Nobita akan kembali menemui neneknya, yang meninggal dunia ketika dia masih bayi, ditemani oleh Doraemon, sambil memerhati dan mengikuti aktiviti neneknya tanpa disedari.

Pada satu ketika, Nobita secara diam-diam mendengar keinginan neneknya yang tersembunyi, iaitu untuk dapat melihat cucunya berkahwin pada masa akan datang.

Nobita juga pergi ke masa depan untuk menyaksikan hari perkahwinannya dengan Shizuka namun, pada hari perkahwinan itu, Nobita yang dewasa tiba-tiba melarikan diri.

Apa yang menjadi persoalan adalah, adakah Doraemon masih bersama Nobita semasa dia melangsungkan perkahwinan?

Persoalan ini turut ditanya oleh beberapa orang netizen yang lain, dan yang meminati siri kartun ini pastinya ingin melihat perkahwinan Nobita dan Shizuka bersama-sama dengan kehadiran Doraeman yang selalu menjadi tempat Nobita meluahkan rasa hatinya.

"Waktu berjalan sangat pantas, walaupun ketika saya masih kecil, hari saya ditemani oleh Nobita. Tahniah atas perkahwinan anda Nobita dan Shizuka. Kenapa Doraemon tidak ada?" tanya salah seorang netizen.

"Doraemon adalah robot dari era cucu Nobita, yang ditugaskan untuk membuat Nobita bahagia. Jadi kebahagiaan Nobita berkahwin dengan Shizuka. Sekiranya Nobita sudah gembira, Doraemon kembali pada abadnya," jawab salah seorang netizen.

Manakala yang lain pula membalas, "Pasti sedih jika Doraemon tidak ada di hari perkahwinan Nobita."

Tidak pasti ke mana perginya Doraemon, tetapi jika benar dia kembali ke abadnya dan tidak hadir di hari paling bahagia Nobita, ia pastinya sesuatu yang menyedihkan.

Namun, jawapan itu hanya mampu dijawab jika kita menonton filem Stand By Me Doraemon 2.

Mungkin kita akan tahu dimanakah Doreamon atau mungkin dia sebenarnya hadir, tetapi ditugaskan untuk mengambil gambar.

Filem ini masih belum memasuki Malaysia, tetapi akan ditayangkan terlebih dahulu di negara jiran, Indonesia.

Rumah Nobita di Tokyo bernilai RM2 juta di dunia nyata!

Nobita

Hampir semua rakyat Malaysia dibesarkan dengan siri Doraemon yang sering bermain di layar tv sewaktu cuti hujung minggu. Kita dihidangkan dengan telatah Nobita, seorang budak lelaki berkacamata yang hidupnya ditemani kucing robot dari abad ke-22, Doraemon.

Sekiranya anda adalah peminat kartun Doraemon, anda pasti sudah terbiasa dengan selok belok kehidupan mereka, termasuk tempat tinggal Nobita dan Doraemon.

Rumah Nobita sering dipotretkan dengan 'mood' yang sederhana, mempunyai 2 tingkat dengan ruang tamu, bahagian dapur dan bilik Nobita yang direka dengan konsep minimalis.

Tahukah anda, walaupun kartun ini dibuat pada tahun 1962, tetapi rumah ini masih dianggap mahal pada zaman sekarang dengan nilai rumah Nobita 70 juta yen bersamaan dengan RM2 juta!

Di dalam satu ciapan yang ditulis oleh seorang penulis novel Jepun, SOW, di akaun Twitter miliknya, @sow_LIBRA11, dia membuat bebenang khas yang mengandungi pengiraan harga rumah yang terdapat di dalam anime Jepun.

"Untuk tahun 70-an, rumah keluarga Nobi dianggap sebagai 'rumah biasa' dua tingkat yang terletak di Nerima Ward, Tokyo, yang harganya sekitar 70 juta yen.

Jumlah pembayaran pinjaman adalah sekitar 200 ribu yen sebulan. Bapa Nobita tentu mempunyai gaji yang tinggi.

"Mungkin anda akan berkata, 'bukankah mereka menyewa rumah itu?' berdasarkan harga pasaran, rumah jenis ini mungkin disewa dengan harga 160 ribu yen [RM6,407]," kata SOW.

Bukan hanya rumah Nobita, SOW juga membuat pengiraan rumah keluarga Sazae-san yang sudah 'berdiri' sejak tahun 1946 dengan harga mencecah 150 juta yen atau RM60 juta.

Kemudian rumah Usagi Tsukino, Sailor Moon, harganya lebih tinggi pada 450 juta yen atau RM18 juta.

Dan yang terakhir, rumah keluarga Nohara aka Shin chan, yang harganya 20 juta yen atau RM800,000.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon