Thursday, July 02, 2020

Rampasan Dadah Amphetamin Terbesar Di Dunia Bernilai AS$1.12 Bilion!


Polis Itali berjaya merampas dadah jenis amphetamin seberat 14 tan yang dihasilkan oleh kumpulan pengganas Daesh di Syria, menjadikannya rampasan dadah terbesar di dunia, dalam bentuk 84 juta pil menggunakan jenama Captagon.

Rampasan dadah

Dadah tersebut tersembunyi di antara barang industri di dalam bekas yang dianggarkan bernilai sekitar AS$1.12 bilion (RM4.8 bilion) untuk dijual di pasaran Eropah, bertujuan membiayai keganasan, menurut kenyataan polis Napoli.

Pengganas Daesh membiayai kegiatannya terutama dengan mengedar dadah yang dihasilkan di Syria, di mana sejak beberapa tahun kebelakangan ini menjadi pengeluar amphetamin terbesar di dunia.

Jumlah dadah yang dirampas cukup untuk pasaran seluruh Eropah, tanpa menyatakan jangka waktu yang spesifik.

Memetik Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah Amerika Syarikat (DEA), polis Napoli berkata, kumpulan Daesh memanfaatkan pengedaran dadah secara meluas di semua wilayah di mana ia mempengaruhi dan mengawal perdagangannya.

Menurut polis, kumpulan Daesh menghasilkan sejumlah besar dadah sintetik bagi pasaran dunia supaya dapat mengumpul dana yang banyak.

Antara kumpulan penjenayah yang mungkin terbabit dalam pengedaran dadah itu termasuklah Camorra Napoli yang sangat terkenal.

BAHAYA AMPHETAMIN

Rampasan Dadah Amphetamin
Syabu.

Penagih yang mengambil amphetamin (Syabu) sama ada melalui suntikan atau memakan terus akan merasai dua fasa kesan yang berbeza; fasa meningkat (rush) dan fasa menurun (crash).

Semasa fasa meningkat, penagih mengalami halusinasi bunyi dan penglihatan, perasaan seronok dan khayal (euforia).

Fasa ini lebih cepat diperoleh melalui suntikan. Dengan itu ia diambil secara suntikan, bukan lagi melalui mulut.

Fasa menurun pula merupakan fasa yang ditunjukkan oleh kesan pengurangan dadah di dalam badan.

Di antara kesannya ialah rasa mengantuk serta tidur untuk jangka masa lama, bergantung kepada jumlah dos yang diambil. Fasa ini akan dirasai sehingga beberapa hari selepas amfetamin diambil.

Kesan Buruk Amphetamin

Bagi pencuba yang baru pertama kali mengambil amphetamin, kesan yang dirasai ialah peningkatan tumpuan dalam aktiviti yang dilakukan, perasaan gembira, peningkatan kadar nadi serta tekanan darah, tidak boleh tidur, dan hilang selera makan.

Keracunan juga berlaku dan di antara gejala keracunan termasuklah gelisah, fikiran keliru, tekanan darah tinggi, denyutan jantung cepat serta tidak seragam, kesakitan dada dan abdomen, mual dan muntah, sakit kepala, dan suhu badan meningkat.

Dalam kes keracunan teruk, mereka akan mendapat gejala seperti sawan, suhu badan melebihi 40 darjah selsius, serangan mengejut penyakit jantung, strok dan kematian.

Dakwaan kebolehan luar biasa seperti cubaan terbang dari bangunan tinggi pernah dilakukan oleh penagih amphetamin.

Mereka juga bersikap ganas kerana amphetamin telah mempengaruhi otak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon