Saturday, June 06, 2020

5 Jenis Saman Boleh Di Tuntut Jika Di Langgar Pemandu Mabuk


Ada pihak yang mengatakan bahawa sistem undang-undang Malaysia tidak adil sebab kalau seorang pemandu mabuk didapati bersalah, hanya denda diberikan dan dibayar kepada kerajaan, bukannya kepada keluarga si mati.

Cara saman pemandu mabuk

Sebenarnya, betul, duit denda itu tidak akan diberikan kepada keluarga si mati namun begitu, ada cara dan hak untuk keluarga si mati mendapat ganti rugi daripada pemandu mabuk ini. Keluarga boleh failkan saman ke atas pemandu mabuk tersebut.

"Bila boleh saman?"

"Anytime."

Maknanya, pemandu mabuk akan menghadap dua mahkamah berbeza. Satu, mahkamah yang membicarakan kes jenayah yang dilakukan. Dua, mahkamah yang membicarakan kes saman keluarga si mati.

Mahkamah tersebut, hakim yang mengendalikan bukanlah orang yang sama, perbicaraannya bukan pada tarikh yang sama, dan hukuman juga tidak akan sama.

2 PROSEDUR BERBEZA

Yang sedang mereka alami sekarang ini adalah prosedur jenayah. Yang keluarga si mati saman si pemandu mabuk adalah prosedur sivil.

Dua perkara yang berbeza. Satu, negara Malaysia saman. Dua, keluarga si mati saman.

Dalam undang-undang Malaysia, mana-mana ahli keluarga yang merasai kesakitan atau suffer ke atas kematian yang dilakukan oleh orang lain, ada hak untuk menyaman.

Keluarga si mati boleh meminta sekurang-kurangnya dua tuntutan (claim)

1. Dependency Claim

Iaitu, tuntutan keluarga si mati yang menuntut agar pemandu mabuk ini membayar sejumlah wang yang sepatutnya arwah boleh sediakan kalau arwah masih hidup sehingga berumur 55 tahun. Hak ini telah termaktub dalam Seksyen 7(3) Akta Undang-Undang Sivil 1956.

Contohnya, jika arwah ini masa hidup, dia menampung RM2500 sebulan untuk menyara keluarga, maka ada pengiraan tentang saraan ini, yang syaratnya, saraan itu wajib dibayar terus kepada ahli keluarga yang betul-betul menerima duit tersebut.

Sila rujuk Peguam masing-masing. Sama ada kiraan itu diterima atau tidak, ianya tertakluk kepada keputusan hakim.

2. Bereavement Claim

Keluarga si mati boleh menuntut pemandu mabuk untuk 'membayar' kesedihan yang dialami satu keluarga sebab matinya si arwah.

Contohnya, disebabkan arwah meninggal, anak-anak menangis menyebut nama arwah siang malam, isteri jadi macam orang gila sebab hilang tempat bermanja, suami rasa trauma sebab isteri mati dalam keadaan tragis. Tuntutan ini tidak boleh lebih RM30,000.

3. Loss Of Support

Berbeza dengan Dependency tadi, Loss Of Support ini lebih kepada perbuatan yang tidak mengeluarkan wang. Ianya tuntutan ke atas kehilangan tempat untuk bergantung dari segi tenaga.

Contohnya, arwah merupakan ibu yang ada anak kecil. Suami memang bergantung pada arwah untuk menjaga anak, bagi susu, mandikan, pakaikan baju dan tidurkan anak tersebut. Disebabkan arwah sudah meninggal, tiada siapa hendak membuat kerja-kerja itu.

Maka, suami boleh menuntut dari pemandu mabuk tentang kehilangan support (sokongan) ini.

4. Estate Claim

Yakni, tuntutan kecederaan si mati. Keluarga tersebut boleh menuntut kepada pemandu mabuk sejumlah bayaran disebabkan 'kesakitan' yang dialami oleh si mati. Hak ini telah termaktub dalam Seksyen 8(5) Akta Undang-Undang Sivil 1956.

Kalau arwah masih hidup, arwahlah yang membuat tuntutan ini, tetapi, sebab arwah sudah pergi, keluarga arwah pula yang menuntut, tetapi hanya bergantung kepada laporan perubatan doktor.

Sebab apa perlu bergantung kepada laporan perubatan doktor? Sebab, keluarga tidak tahu si mati sakit macam mana.

Keluarga boleh menuntut kesakitan, penderitaan semasa kemalangan dan kehilangan tubuh badan si mati.

Jumlah tersebut tidak dispesifikkan, dan keluarga boleh menuntut seberapa banyak yang dimahukan, namun semuanya terserah kepada hakim.

Dalam tuntutan ini juga, keluarga boleh menuntut bil hospital, duit transport dan duit membaiki kenderaan yang terlibat dalam kemalangan.

5. Tuntutan kos guaman

Sekiranya keluarga si mati menang, keluarga boleh menuntut supaya pemandu mabuk ini membayar kesemua kos guaman mereka.

Had Tempoh Saman

Bagi Dependency Claim, Bereavement dan Loss of Support ini, tempoh untuk memulakan saman adalah dalam masa tiga tahun selepas kematian.

Sekiranya, meninggal pada 21 Mei 2020, hari terakhir untuk memfailkan saman adalah pada 20 Mei 2023. Selepas itu, keluarga tidak lagi boleh menuntut.

Bagi Estate Claim, tempoh untuk memulakan saman adalah dalam tempoh 6 tahun selepas kematian.

Kalau keluarga ini menang dan selepas itu pesalah masuk penjara pula sebab kalah kes jenayah, lepas tu dia tak nak bayar saman itu, macam mana?

Kalau pemandu ini kalah saman, tapi tidak mahu bayar, ada beberapa perkara yang keluarga ini boleh lakukan:
  • Minta mahkamah supaya mengarahkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sita semua aset dan barang yang dia ada, kemudian lelong sampai cukup duit.
  • Minta orang lain yang berhutang dengan pemandu mabuk ini supaya selepas ini segala hutang dibayar kepada keluarga itu sahaja.
  • Jual share syarikat pemandu mabuk ni kalau ada.
  • Minta Mahkamah declare (isytihar) pemandu mabuk ini bankrap sekiranya pampasan melebihi RM50,000.

Berdoalah kita agar tingkat kesedaran pemandu-pemandu mabuk ini supaya jangan jadi bodoh dengan memandu ketika kepala pening.

Dan berdoa, agar Tuhan lindungi kita menjadi kedua-dua pihak, agar tidak menjadikan kita mangsa dan juga pemangsa.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon