Monday, November 06, 2017

16 Langkah Penting Tuntutan Insuran Jika Kereta Anda Kemalangan


Bagi mereka yang terlibat dalam kemalangan jalan raya (untuk kes yang melibatkan kerosakan kereta sahaja dan tiada sebarang kecederaan fizikal) berikut kami senaraikan 16 langkah-langkah penting yang perlu diambil dalam membuat laporan polis dan tuntutan insurans.

Cara tuntutan kemalangan kereta

1. Sejurus selepas kemalangan berlaku, berhentikan kenderaan anda di bahu jalan dan pastikan kenderaan anda tidak menghalang lalu lintas.

2. Keluar dari kenderaan untuk memeriksa kerosakan kenderaan anda dan mengambil details pihak yang melanggar atau kenderaan yang anda langar.

3. Ambil gambar kenderaan yang melanggar @ dilanggar, nombor plat kenderaan yang melanggar @ dilanggar, roadtax kenderaan yang melanggar @ dilanggar.

4. Dapatkan details pemandu kenderaan yang yang melanggar @ dilanggar.

Sebaiknya minta ic mereka dan snap gambar ic mereka. Sekiranya mereka enggan untuk memberikan kerjasama, nyatakan kepada mereka di bawah seksyen 52 (1) Akta Pengakutan Jalan 1987, anda mempunyai hak di sisi undang-undang sebagai orang yang dilanggar untuk mendapatkan details pihak yang melanggar.

Seksyen 52 (1) Akta Pengakutan Jalan 1987 menyatakan seperti berikut:

Kewajipan berhenti jika berlaku kemalangan

52. (1) “Jika dalam apa-apa hal, disebabkan adanya suatu kenderaan motor di sesuatu jalan, suatu kemalangan berlaku, pemandu kenderaan motor itu hendaklah berhenti dan, jika dikehendaki berbuat demikian oleh mana-mana orang yang mempunyai alasan yang munasabah bagi menghendaki sedemikian, memberikan nama dan alamatnya dan juga nama dan alamat pemunya dan nombor pendaftaran kenderaan motor itu”.

5. Dapatkan nombor telefon pemandu kenderaan yang yang melanggar @ dilanggar.

Untuk memastikan pemandu tersebut tidak memberikan nombor telefon palsu, minta pemandu tersebut keluarkan hp mereka dan suruh pemandu tersebut “missed call” hp anda.

Yang ni ramai sudah banyak kali “terkena”. Bila minta no hp, pemandu kenderaan yang melanggar akan bagi entah apa-apa nombor yang bila kita call balik selepas kemalangan tersebut, nombor hp yang diberikan itu tidak wujud atau tidak dapat dihubungi.

6. Sekiranya kenderaan anda masih selamat untuk dipandu, segeralah memandu kenderaan anda ke balai polis trafik yang berhampiran untuk membuat laporan polis.

Sekiranya kenderaan anda sudah tidak selamat untuk dipandu, telefon hotline syarikat insurans kereta anda bagi mendapatkan khidmat tow truck dari pihak insurans.

JANGAN sesekali tergopoh gapah dengan memberikan keizinan kepada ulat-ulat tow truck yang datang ke tempat kemalangan dan menawarkan khidmat towing ke bengkel mereka.

7. Pegawai Penyiasat/Penolong Pegawai Penyiasat / Ketua Polis Balai atau mana-mana Sarjan di Balai yang menerima repot polis anda akan menjalankan siasatan awal bagi kes kemalangan jalan raya tersebut.

Pegawai Penyiasat (IO) kes akan merakam percakapan anda dan saksi, mengambil gambar kenderaan terlibat dan mendapatkan dokumen-dokumen berkaitan serta menjalankan siasatan di tempat kejadian dan menyediakan rajah kasar sekiranya kejadian berlaku di kawasan pentadbiran balai yang menerima repot.

8. Pegawai Penyiasat akan mengeluarkan keputusan kes dalam masa 15 hari selepas kemalangan. Salinan report akan dibekalkan serta merta atau tidak melebihi 3 hari bekerja manakala bagi rajah kasar dan gambar kemalangan adalah tidak melebihi 15 hari.

9. Selepas keputusan kes, lakaran rajah kasar dan gambar kemalangan dikelurakan oleh pihak polis, anda boleh datang semula ke balai polis tempat anda membuat laporan tersebut untuk membeli salinan keputusan kes, lakaran rajah kasar dan gambar kemalangan bagi kegunaan tuntutan insurans untuk kos membaiki kerosakan kereta anda.

10. Tuntutan kerosakan kereta terhadap pihak insurans yang melanggar kenderaan anda hendaklah dibuat secepat mungkin.

Dalam kes saya, saya menghantar kereta saya ke Pusat Service Perodua untuk dibaiki pada bulan October iaitu kira-kira 5 bulan selepas dari tarikh kemalangan berlaku.

Sekiranya ada delay dalam membuat tuntutan insurans, anda perlu membuat surat kepada pihak insurans untuk memaklumkan sebab kelewatan dalam membuat tuntutan kerosakan kereta.

Seperti dalam kes saya, saya menghantar surat kepada pihak insurans memaklumkan kelewatan dalam membuat tuntutan kerosakan kereta adalah disebabkan saya cuti bersalin.

11. Sebaiknya hantar kereta anda untuk dibaiki di service centre.

Jika kereta anda yang dilanggar model Honda, hantar ke Service Centre Honda bagi memastikan kerosakan kereta anda dibaiki dengan sempurna dan segala spare parts digantikan dengan spare parts yang asli model keluaran kereta anda.

12. Apabila anda menghantar kereta anda untuk dibaiki di Service Centre, bagi mempercepatkan proses tuntutan insurans dan membaiki kerosakan kereta anda, pihak Service Centre lazimnya akan membuat tuntutan kos kerosakan kereta ke atas insurans kereta anda.

Kemudianya, pihak insurans kereta anda yang akan membuat tuntutan ke atas insurans pihak kenderaan yang melanggar anda.

Jangan risau, NCD insurans kereta anda tidak akan terjejas!

13. Selain daripada kos membaiki kerosakan kereta, anda juga layak untuk menuntut Loss of Use daripada pihak insurans.

Tuntutan bagi Loss of Use adalah tuntutan yang dibuat oleh pihak yang dilanggar terhadap syarikat insurans pihak yang melanggar bagi kos kenderaan gantian selama mana kenderaan anda yang dilanggar berada di bengkel bagi urusan repair.

Loss of Use juga bertujuan untuk memberikan wang pampasan kepada anda bagi kos pengangkutan yang terpaksa anda bayar selama mana kenderaan anda tidak boleh digunakan.

14. Ada sesetengah bengkel yang menyediakan kereta gantian untuk anda gunakan.

Namun, bukan semua bengkel ada khidmat itu.

Service Centre contohnya tidak menyediakan khidmat kenderaan gantian untuk anda. Jadi, anda boleh membuat tuntutan Loss of Use daripada pihak insurans kenderaan yang melanggar kenderaan anda.

15. Setelah kereta anda siap dibaiki oleh pihak Service Centre, anda hanya perlu memaklumkan kepada pihak Service Centre yang anda ingin membuat tuntutan untuk Loss of Use.

Pihak Service Centre akan menyediakan laporan lengkap beserta dengan salinan dokumen yang diperlukan untuk tuntutan anda.

Kebiasaanya laporan dan dokumen untuk tuntutan Loss of Use ini akan dikeluarkan dalam masa 3-5 hari bekerja setelah kereta anda siap dibaiki.

16. Hantar dokumen dan laporan tersebut ke syarikat insurans kenderaan yang melanggar kenderaan anda untuk diproses.

Dapatkan details officer in charge untuk tuntutan Loss of Use anda dan buat follow up dari semasa ke semasa.

Lazimnya pihak insurans akan mengambil masa 2 minggu hari bekerja untuk memproses tuntutan Loss of Use anda sebelum membuat pembayaran kepada anda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Risiko Sambung Bayar Kereta Yang Ramai Tidak Tahu!

sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon