Sunday, June 21, 2020

Platform Android Adalah Penyesalan Terbesar Bill Gates


Menyebut mengenai syarikat Microsoft, tidak sah untuk tidak mengulas mengenai watak paling ikonik syarikat ini iaitu Bill Gates yang pernah suatu ketika digelar manusia terkaya dunia selama bertahun-tahun.

Bill Gates

Melalui sebuah wawancara beberapa tahun lalu, Bill Gates secara terbuka telah meluahkan penyesalan terbesar Microsoft.

Kenyataan yang dibuat Bill Gates itu telah mengejutkan ramai pihak setelah beliau dilihat sudah lama diam mengenai hala tuju Microsoft selepas melepaskan jawatan pengurus syarikat tersebut pada 2014.

Menurut beliau, penyesalan atau kesalahan terbesar Microsoft dan dirinya adalah tidak bersungguh-sungguh mendapatkan platform Android sebelum disambar oleh Google.

Untuk pengetahuan, Android ketika itu merupakan sebuah syarikat kecil yang menawarkan sistem operasi secara perisian terbuka.

Kegagalan Microsoft untuk tidak mendapatkan Android atau membangunkan platform seumpama Android sekali gus membuatkan mereka hilang peluang untuk menguasai bisnes bernilai $400 bilion (~RM1.66 trilion) melihatkan nilai Android ketika ini.

Menurutnya, berdasarkan modal besar yang dimiliki Microsoft, peluang Microsoft untuk mendapatkan Android serta menjadi pencabar terdekat Apple adalah sangat besar.

Kenyataan yang dibuat ini sekali gus membuatkan orang ramai berbincang mengenai kegagalan Windows Phone yang tidak mampu menarik perhatian ramai untuk menggunakannya.

Semoga memberi manfaat.

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon