Tuesday, May 12, 2020

Tips Simpan Sayur Dalam Peti Sejuk Agar Tahan Lama


Menyimpan sayur-sayuran dengan cara yang betul mampu membuatkan ia terus kekal segar bugar, tahan lama dan tidak mudah rosak, sekali gus menjimatkan belanja dapur dan mengelakkan pembaziran.

Sayur tahan lama

Perkongsian tips dari Puan Rozlyn Farah Diana ini sangatlah membantu, terutamanya buat mak-mak yang jenis beli sayur banyak untuk seminggu dan tak perlu berulang alik ke pasaraya.

Boleh ikut tip ini sebagai panduan:

Dah seminggu beli sayur ni tapi tetapi tetap dalam keadaan segar bugar lagi. Caranya senang saja.
  1. Sebelum nak simpan, potong sayur kecil-kecil. Jangan basuh sayur tu ye. Nak guna baru basuh.
  2. Lepas tu ambil bekas kedap udara.
  3. Dah ada bekas kedap udara, boleh lapik tisu dalam bekas, lepas tu isi sayur yang sudah dipotong-potong tadi.
  4. Akhir sekali, letak sekali lagi tisu untuk bahagian paling atas sayur tu. Tujuannya untuk menyerap wap-wap air yang akan muncul nanti.
  5. Lepas tu tutup dengan penutup dan simpan elok-elok dalam peti ais.

Info Ekstra!

Untuk halia dan lengkuas boleh guna cara ini:
  • Rendam halia dan lengkuas dalam bekas yang berisi air.
  • Rendam sampai tenggelam, lepas tu tutup dengan penutup bekas dan simpan dalam peti. Insyaa Allah, tahan satu bulan.
  • Rajin-rajinlah tukar air dalam bekas tu agar tahan lagi lama.

LAGI TIPS

Ini pula tips dari Butterkicap untuk menyimpan sayur-sayuran supaya tahan lama.

Terdapat tips lain dalam menyimpan sayuran agar tahan lama sehingga tempoh 2 minggu dan ia masih kekal segar untuk digunakan. Kebiasaannya, apabila anda menyimpan sayuran dalam peti sejuk, ia akan bertukar warna kekuningan dan menjadi layu walaupun anda baru membelinya.

Sayur-sayuran yang mudah rosak dan cepat layu seperti bayam, brokoli, sawi dan sebagainya seeloknya disimpan terlebih dahulu dalam plastik sebelum anda memasuknya dalam peti sejuk.

Bagi sayur-sayuran yang dibersihkan, anda perlu menyimpannya dalam satu bekas kedap udara dan diletakkan dalam peti sejuk. Ia akan mengekalkan kesegaran sayur tersebut dan ia akan tahan lebih lama.

Bagi sayuran yang hendak dibungkus dengan 'paper towel', anda perlu mencucinya terlebih dahulu sehingga bersih bagi membuang pasir atau kekotoran pada sayuran.

Kemudian anda bungkuskan sayuran tersebut dengan 'paper towel', bertujuan mengurangkan kelembapan pada sayuran supaya ia lebih tahan lama dan masih segar digunakan untuk tempoh yang panjang sedikit.

Salah satu petua yang boleh dilakukan untuk tujuan penyimpanan sayur-sayuran lebih tahan lama ialah dengan cara berikut:

Merendam sayur-sayuran

Langkah pertama, anda perlu merendamkan sayuran selama lima hingga 10 minit. Kemudian, biarkan sehingga sayur-sayuran tersebut tenggelam. Bagi sayuran seperti kangkung dan bayam kebiasannya akan diasingkan kerana ia berpasir.

Kekalkan akarnya dan jangan potong. Ia hanya boleh dipotong apabila anda ingin memasak sayur tersebut dan bersihkan sekali lagi sebelum menggunakannya.

Tambahkan garam

Selain itu, anda boleh taburkan secubit garam ketika mencuci sayur-sayuran tersebut. Garam berfungsi untuk menghilangkan segala sisa-sisa bahan kimia atau racun serangga yang masih terlekat pada sayur-sayuran tersebut.

Anda hanya perlu rendamkan seketika dalam rendaman air garam selama lebih kurang 10 minit sebelum digunakan.

Apabila sayuran tersebut siap untuk digunakan, toskan sayuran dan biarkan dahulu selama 5 minit.

Simpan dalam bekas

Bagi sayuran yang tidak digunakan dan ingin disimpan dahulu, sediakan satu bekas kedap udara dan susunkan sayur-sayuran tersebut ke dalamnya.

Kalau anda ingin menjimatkan ruangan dalam peti sejuk, anda boleh juga menggunakan plastik kedap udara atau anda gunakan sahaja 'ziplock bag'.

Walaupun ia sudah 2 minggu dibeli, sayur-sayuran tersebut akan kekal segar seperti baru dibeli dari pasar.

Selain itu, bagi sayuran seperti daun bawang, anda boleh mengekalkan kesegarannya dengan menyimpan dalam botol plastik. Anda hanya perlu memotong daun bawang kecil-kecil dan jemurkan seketika.

Kemudian, masukkan potongan daun bawang tersebut dalam botol plastik dan letakkan ia dalam peti sejuk.

Cara mudah yang lain untuk menyimpan sayuran lebih tahan lama ialah dengan membungkus sayur-sayuran tersebut dalam kertas aluminium foil. Ia akan menjamin ketahanan sayuran selama 2 hingga 3 minggu jika disimpan rapi dalam peti sejuk. Tips ini sesuai digunakan bagi mengekalkan kesegaran daun saderi, brokoli, dan salad.

Kebiasaannya, ruangan untuk sayuran dalam peti sejuk di bahagian paling bawah. Sayur-sayuran akan mudah layu dan jika anda ingin mengekalkan kesegaran dengan cara membungkus sayuran dalam plastik atau surat khabar yang telah dilembabkan dengan rapi.

Anda diingatkan supaya tidak meletakkan sayuran dalam ruangan dingin beku kerana ia akan menyebabkan sayur-sayuran lebih cepat layu dan rosak. Pastikan suhu yang digunakan untuk menyimpan sayur-sayuran bersesuaian.

Bagi sayuran yang memerlukan suhu yang sejuk seperti jagung, buahan beri, dan cendawan, ia perlu disimpan dalam plastik dan dibalut dalam kertas dengan rapi.

Bagi sayuran yang perlu mengekalkan kelembapan, ia hendaklah disimpan dengan baik dalam ruangan laci untuk sayuran dalam plastik atau bekas kedap udara yang sesuai. Contoh sayuran seperti lobak merah, timun, sayuran hijau, sayuran kekacang dan sayur asparagus.

Bagi mengekalkan kesegaran dan kerapuhan sayuran jenis ulam-ulaman, anda hanya perlu merendam ulam-ulam dalam air yang dicampurkan dengan sedikit cuka dan perahan limau nipis.

Kemudian biarkan seketika dan tos ulam-ulaman tersebut. Ulam-ulaman tersebut akan kekal segar dan rangup walaupun dibiarkan lama sebelum dimakan.

Selamat mencuba.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon