Sunday, May 17, 2020

Gaji Menteri Ahli parlimen Malaysia RM55,000 Sebulan Tidak Termasuk Elaun Lumayan!


Kalau bukan kerana bekas Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, menyerahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat kes kehilangan wang dari kediamannya, pasti ramai dari kita tidak akan tahu berapa sebenarnya gaji seorang menteri.

Syed Saddiq Gaji Menteri

Menurut Syed Saddiq, beliau telah memberi kerjasama kepada SPRM sejak kes tersebut mula disiasat hampir dua bulan dan beliau sendiri telah membuat laporan polis berhubung kehilangan berjumlah RM250,000.

Persoalan menarik yang beliau timbulkan adalah, mengapa ada keperluan untuk Menteri makan rasuah memandangkan gaji dan elaun seorang Menteri adalan sangat tinggi.

Gaji Dan Elaun Ahli Parlimen

Belum masuk one-off payments yang diterima, gaji Menteri yang juga Ahli Parlimen ialah RM55,000 sebulan.

Jumlah tersebut tidak termasuk bayaran yang diterima apabila Menteri balik ke kawasan mereka ataupun menghadiri program yang jauh dari pejabat kerana terdapat insentif tambahan.

Elaun Pinggan Mangkuk

Menurut Syed Saddiq lagi, ahli parlimen turut menerima elaun sekali bayar berjumlah RM42,000 untuk pinggan dan mangkuk dan elaun tahunan percutian sebanyak RM70,000.

Elaun Makan

Menteri Parlimen turut menerima elaun harian makan yang boleh dituntut sehingga RM180 kerana belanja makan tanpa mengira jumlah orang yang dibelanja.

Secara ringkasnya, Elaun Makan seorang menteri Parlimen adalah sebanyak RM65,700 setahun atau RM5,475 sebulan!

Elaun Kena Pecat

Katanya lagi, beliau turut menerima elaun pindah rumah sebanyak RM10,000 selain pembayaran sekali bayar sebanyak RM150,000 apabila diberhentikan sebagai Menteri.

"Sampai sekarang saya tidak faham mengapa ada keperluan untuk Menteri makan rasuah," katanya.

Menurut Syed Saddiq, beliau menceburi bidang politik untuk membersihkan politik, bukan untuk kedudukan dan kewangan.

Malah katanya, terdapat cubaan untuk mengaitkannya dengan kes rasuah suatu masa dahulu namun sampai sekarang tidak berjaya dibuktikan langsung.

Kesimpulannya, kini anda dah tahu berapa sebenarnya gaji seorang menteri.

Tetapi apa yang pelik adalah, ahli politik di Malaysia ramai yang kaya raya dan jika ada yang merasakan jumlah ini sangat lumayan, kita tetap tertanya-tanya, bagaimana mereka mampu mengumpul aset beratus juta ringgit dalam akaun peribadi?

Dan 'kejujuran' Syed Saddiq ini setelah sekian lama rakyat tertanya-tanya adalah contoh terbaik bahawa ahli politik itu benarnya satu, tapi bohong dan putar belitnya beribu.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiagazette

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon