Friday, May 15, 2020

Kisah Florence Nightingale Pelopor Bidang Kejururawatan Moden


Tahukah anda bahawa tarikh 12 Mei adalah tarikh lahir bagi seorang tokoh wanita yang mengasaskan bidang kejururawatan moden? Ya, nama wanita legenda ini adalah Florence Nightingale, dilahirkan pada 12 Mei 1820 di Florence, Itali. Beliau adalah adik bongsu dalam keluarga dua adik-beradik.

Florence Nightingale 1860
Florence Nightingale pada tahun 1860.

Kehidupan keluarga Nightingale amat mewah dengan status keluarganya sebagai golongan sosial elitis.

Ibunya, Frances Nightingale berasal dari keluarga peniaga dan amat mementingkan hubungan dengan golongan elit lain bagi memperlihatkan status elitis keluarganya.

Namun, Florence merasa kekok untuk menjalani kehidupan keluarganya yang serba mewah itu. Dia cuba sedaya-upaya untuk tidak menjadikan dirinya sebagai perhatian orang lain.

Dia sentiasa bertengkar dengan ibunya kerana menganggap ibunya kuat mengawal kehidupanya.

Tidak bermaksud Florence adalah anak derhaka kerana dia seperti anak perempuan lain, berusaha mengembirakan ibunya.

Pernah suatu ketika, Florence menulis sesuatu bagi meredakan hubungan dengan ibunya yang semakin renggang:

"Saya rasa saya menemui sesuatu yang baik dan patut dipatuhi."

William Shore Noghtingale, ayah Florence adalah tuan tanah yang kaya, mempunyai dua buah tanah estat dari Lea Hurst, Derbyshire, dan Hampshire, Embley Park.

Florence dibesarkan di estat Lea Hurst dan memperoleh pendidikan klasik dari ayahnya dengan tambahan mempelajari Bahasa Jerman, Itali, dan Perancis.

Pada usia muda, Florence aktif dalam urusan kebajikan, menjaga pesakit dan warga miskin dalam perkampungan di estat keluarganya.

Pada umur 16 tahun, dia menemui kerjaya yang sesuai dengan dirinya, iaitu menjadi jururawat.

Apabila memberitahu cita-citanya, ibubapanya tegas menghalang niat anak perempuannya itu, malah memaksa Florence melupakan kerjaya itu.

Pada zaman Victoria di Eropah, apabila anak perempuan dari keluarga berada dalam usia remaja, dia wajib dijodohkan kepada seorang jejaka dari status yang sama, juga tidak boleh mengambil kerjaya yang dipantang hina oleh para elitis.

Pada umurnya 17 tahun, Florence membantah perancangan jodohnya kepada seorang jejaka yang dipilih keluarganya dan menjelaskan penolakan kepada pasanganya itu.

Pada tahun 1844, Florence tekad untuk mengambil jurusan kejururawatan di Lutheran Hospital of Pastor Fliedner yang bertempat di Kaiserwerth, German.

KERJAYA

Pada awal tahun 1850-an, Florence berhijrah ke London dengan jawatan sebagai jururawat dan berkhidmat di Middlesex Hospital.

Kerjaya beliau memberangsangkan dan mendapat perhatian majikannya sehingga beliau dilantik sebagai pengurus hospital walaupun hanya setahun berkhidmat.

Jawatan ini mencabar bagi Florence sehingga beliau terpaksa mengurus kehadiran pesakit wabak kolera dengan keadaan hospital yang tidak terurus dan berupaya terjangkit penyakit lain.

Dari situ beliau mempertingkatkan praktik kebersihan bagi mengurangkan kadar kematian di hospital.

Pada Oktober 1853, Perang Krimea berlaku, antara Empayar British dengan Empayar Rusia bagi kawalan terhadap Empayar Turki Uthmaniyyah yang semakin rapuh.

Beribu-ribu tentera British dihantar ke Laut Hitam dan pada masa yang sama bekalan perang semakin berkurangan.

Pada tahun 1854, lebih 18,000 anggota tentera British memenuhi hospital ketenteraan, namun pada masa itu tidak ada seorang jururawat wanita bertugas di hospital Krimea.

Kerana reputasi jururawat wanita yang teruk sebelumnya, pegawai perang menghentikan khidmat tersebut.

Lewat tahun 1854, Florence menerima surat dari Setiausaha Perang, Sidney Hberbert, meminta Florence mengurus sekumpulan jururawat perang yang sedang merawat para tentera di Krimea.

Florence menerima panggilan itu kemudian merekrut 34 orang jururawat dan beberapa hari kemudian mereka berangkat ke Krimea.

Setibanya di Scutari, sebuah hospital British yang bertempat di Konstantinopel (Istanbul), keadaan hospital itu amat teruk dan memilukan.

Sumber air yang tercemar, pengurusan hospital yang tidak teratur, para pesakit terlantar memenuhi setiap ruang hospital dan lebih jijik tikus dan lipas membiak pantas dan lalu-lalang di setiap sudut bilik pesakit.

Barangan asas seperti pembalut luka dan sabun semakin sukar didapati seiring peningkatan pesakit perang.

Tambahan pula, anggota tentera yang meninggal dunia oleh penyakit thyphoid dan kolera meningkat berbanding anggota tentera yang cedera.

Tanpa berlengah, Florence meneruskan kerjanya. Tidak pedulikan keadaan sekeliling, beliau mengambil berus luka dan meminta para jururawat untuk merawat para pesakit yang memenuhi ruangan hospital.

Setiap minit Florence melawat setiap pesakit tanpa lelah. Waktu malamnya, beliau melalui ruangan gelap menggunakan lampu, memeriksa pesakit demi pesakit.

Florence Nightingale rawat pesakit

Para pesakit yang selesa dengan layanan Florence menggelar beliau sebagai "Wanita dengan lampunya" atau "Bidadari Krimea".

Kesungguhan beliau mendapat keputusan yang baik iaitu merendahkan kadar kematian di hospital sebanyak 2/3.

Untuk menambahbaik kebersihan hospital, Florence memperkenalkan perkhidmatan pesakit sebagai cara meningkatkan kualiti layanan hospital.

Beliau juga memperkenalkan "dapur segera" dengan menyediakan makanan kepada para pesakit dengan diet yang digariskan. Dobi juga ditubuhkan untuk kebersihan pakaian pesakit.

Tambahan lagi perpustakaan dan kelas mengajar dibina untuk pendidikan dan hiburan pesakit.

Melalui pengalaman beliau di Krimea, Florence menulis laporan analisa bertajuk "Notes on Matters Affecting the Health, Efficiency and Hospital Administration of the British Army", sebanyak 830 muka surat yang merangkumi pengalaman dan membentangkan pembaharuan infrastruktur di hospital ketenteraan lain yang juga buruk kondisinya.

Laporan itu kemudian mencetuskan penstrukturan semula jabatan pentadbiran perang, termasuklah penubuhan Suruhanjaya Diraja Kesihatan Tentera (Royal Commission for the Health of the Army) pada 1857.

Florence tinggal di Scutari selama 1 tahun setengah dan setelah tamat Perang Krimea, beliau kembali ke tanah kelahirannya pada tahun 1856.

Apa yang dia tidak sangkakan adalah, sambutan meriah rakyat akan kepulangannya sebagai seorang hero.

Ratu England menghargai jasa Florence dan menghadiahkan beliau sebuah kerongsang yang digelar sebagai "Nightingale Jewel" serta wang sebanyak $250,000 dari kerajaan British.

Florence berhasrat menggunakan duit tersebut untuk kerjaya jangka masa panjang dan pada tahun 1860, Florence menubuhkan Hospital St. Thomas dan Sekolah Latihan Kejururawatan Nightingale, yang kini menjadi Fakulti Kejururawatan Florence Nightingale, sebahagian dari King's College London.

Dari usaha beliau, dia menjadi figura kebanggaan masyarakat. Banyak puisi dan lagu dicipta khas untuk Florence.

Manakala para remaja wanita ketika itu teringin menjadi heroin itu sehingga para wanita dari kelas elitis pergi belajar di sekolah jururawat.

Dan dengan berkat usaha Florence, jururawat kini dipandang sebagai kerjaya yang amat mulia.

AKHIR KEHIDUPAN

Bersama jururawat St Thomas
Bersama jururawat St Thomas.

Ketika di Scutari, Florence menghidap "Crimean fever" yang tidak dapat disembuhkan segera dan pada umur 38, kesakitan Florence semakin parah namun beliau tetap menahan diri demi kesembuhan para pesakit dan pembaharuan penjagaan kesihatan.

Pada usia tuanya, ketika menetap di Mayfair, dan kekal sebagai seseorang yang berpengaruh dalam bidang penjagaan kesihatan.

Florence meneruskan pembaharuan dengan menemuramah ahli politik dan menerima kunjungan pelawat ketika beliau terlantar di katil.

Pada tahun 1859, beliau menerbitkan buku Notes on Hospitals, fokus kepada pengurusan hospital awam.

Apabila berlaku Perang Saudara di Amerika Syarikat, Florence muncul untuk berunding bagi berbincang pengurusan terbaik terhadap hospital lapangan.

Beliau juga berkhidmat sebagai seseorang yang berpengaruh bagi berbincang tentang isu kebersihan awam di India walaupun beliau tidak pernah pergi ke India.

Pada tahun 1908, Florence dalam umur 88 tahun diberikan penghargaan dan kehormatan oleh Raja Edward.

Kemudian, pada Mei 1910, beliau mendapat surat berucap tahniah dari Raja George ketika sambutan hari lahir ke 90 tahun.

Pada Ogos 1910, Florence Nightingale merasa sakit namun sembuh semula dan dikatakan beliau masih bertenaga.

Seminggu kemudian, iaitu pada hari Jumaat bersamaan 12 Ogos 1910, beliau mendapat beberapa gejala penyakit yang mengganggu.

Pada keesokannya iaitu 13 Ogos, beliau meninggal dunia secara mengejut pada 2 petang di rumah kelahirannya.

Pada mulanya, Florence inginkan majlis pengebumian yang biasa saja dan tidak perlu sebarang perhatian walaupun orang ramai ingin menghormati kematiannya.

Demi menghormati permintaannya, suadara-maranya menolak pengebumian khas dari kerajaan.

Si "Wanita dengan Lampunya" telah dikebumikan bersama para keluarga di Westminster Abbey.

Disebelah Sekolah Latihan Kejururawatan Noghtingale, terbinanya Muzium Florence Nightingale yang menempatkan 2,000 buah artifak merangkumi kisah hidup dan karier Bidadari Krimea ini.

Pada hari ini, Florence Nightingale tetap dikenali ramai sebagai pelopor bidang kejururawatan moden.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon