Isnin, Mac 09, 2020

1.6 Juta Wanita Berusia 30an Di Johor Dan Selangor Masih Bujang!


Loading...

Walaupun tidak diketahui berapakah umur seseorang itu untuk digelar sebagai andartu, namun dalam kepercayaan masyarakat di Malaysia, jika sudah berusia antara 30 hingga 40 tahun dan belum berkahwin, mereka biasanya akan dipanggil dengan gelaran itu.

Cantik tapi andartu
Gambar hiasan.

Namun, keputusan untuk berkahwin lambat bukanlah sesuatu yang janggal dalam masyarakat masa kini terutamanya dikalangan wanita di negara kita.

Dengan beberapa faktor seperti tekanan pekerjaan dan ekonomi, berkahwin lambat kini menjadi sesuatu yang normal terutamanya mereka yang berusia 30 tahun ke atas.

Ini dibuktikan melalui kajian Peratusan dan Bilangan Individu Bujang (dalam kalangan 30 tahun ke atas) yang dikeluarkan oleh sinar harian mendapati, hampir 2 juta wanita berusia 30 tahun ke atas di Selangor dan Johor masih belum berkahwin.

Daripada jumlah tersebut, Selangor mencatatkan angka tertinggi wanita berusia 30 tahun ke atas yang masih belum berkahwin dengan jumlah melebihi satu juta atau lebih tepat lagi 1,014,327 orang.

Jumlah ini adalah jauh lebih tinggi jika dibandingkan dengan lelaki di Selangor yang berusia 30 tahun ke atas dengan hanya 148 ribu sahaja daripada mereka masih belum mendirikan rumah tangga.

Senario yang hampir sama juga berlaku di Johor dengan bilangan wanita berusia 30 tahun ke atas masih belum berkahwin mencecah sehingga 636,537 orang.

Manakala, hanya 104,416 orang lelaki berusia 30 tahun ke atas dan masih belum berkahwin di negeri yang berada di selatan tanah air itu.

Walaupun laporan tersebut tidak menyatakan punca golongan wanita ini memilih untuk berkahwin lambat, namun ia jelas menunjukkan angka dan perbezaan yang sangat besar berbanding lelaki dikalangan umur yang sama.

Kenapa Ramai Wanita Kahwin Lambat?

1. Kecewa Dalam Percintaan

Ini mungkin salah satu faktor utama penyebab ramai wanita sanggup bergelar 'andartu' kerana serik untuk bercinta lagi sebab telah hilang kepercayaan kepada lelaki.

2. Fobia Dengan Perkahwinan

Yang ini mungkin kerana pernah mengalami sejarah hitam dalam keluarga tentang alam perkahwinan. Misalnya, ibu bapa pernah bercerai atau selalu bergaduh, dijadikan penyebab mereka takut untuk menempuh alam perkahwinan.

3. Komited Dengan Kerjaya atau Pelajaran

Terlalu komited dengan kerjaya sampai tiada masa untuk diri sendiri dan mencari pasangan hidup. Asyik ingat kerja dan bagi yang 'gila' belajar pula, taknak berkahwin selagi tak dapat PhD.

4. Kerja Hebat dan Berpelajaran Tinggi

Ada juga wanita bekerjaya dengan jawatan dan berpelajaran tinggi, maka lelaki pun takut nak dekat.

5. Terlalu Memilih

Ada juga yang terlalu memilih. Nak yang kaya, yang hensem, yang macho dan macam-macam lagi ciri yang hebat-hebat. Tak sedar diri tu sendiri bias-biasa saja.

6. Jodoh Belum Sampai

Olen Sabah Cari Jodoh
Gambar hiasan.

Mungkin alasan sebab mereka tak bersedia lagi. Mungkin juga Allah nak menguji mereka. Yang pasti, setiap manusia ada jodohnya dan telah ditetapkan pasangan masing-masing. Hanya perlu berusaha untuk mencari jodoh tersebut. Tapi yang ini semua ketentuan Allah.

7. Komitmen Pada Keluarga

Yang ini mungkin bagi wanita-wanita yang terlalu mementingkan keluarga. Mahu menyara keluarga terlebih dahulu sehingga berada pada tahap yang cukup selesa.

Lepas tu baru mereka memikirkan tentang diri dan masa depan mereka. Tanpa disedari masa, umur sudah mencapai tahap berusia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon