Thursday, March 05, 2020

Misteri Kenapa Kerusi Nombor 13 Tidak Wujud Dalam Pesawat!


Anda mungkin akan terkejut apabila mengetahui ada pesawat kapal terbang komersial tidak mempunyai kerusi bernombor 13 dan 17. Begitu juga dengan semua pesawat di Malaysia yang tidak ada kerusi bernombor 13.

Misteri No 13

Perkara itu pernah didedahkan bekas pramugara Malaysia Airlines, Zarul Umbrella di Instagram miliknya, bahawa nombor 13 itu dikaitkan dengan unsur mistik dan perkara yang tidak baik.

Nombor itu dikaitkan dengan perkara tak baik. Hakikatnya memang tak ada seat tu, katanya.

The Sun tururt melaporkan nombor 13 sering dikaitkan dengan beberapa konotasi negatif dengan Air France, Iberia dan Ryanair, antara beberapa pesawat luar negara yang tidak mempunyai tempat duduk bernombor 13.

Menurut jurucakap Ryanair, ia adalah disebabkan tradisi pembuatan Amerika Syarikat, manakala Luthansa juga antara pesawat yang tidak mempunyai tempat duduk bernombor 13 dan 17.

Menurut syarikat penerbangan itu, dalam sesetengah budaya, nombor 13 dianggap tidak bernasib baik, punca kenapa tiada kerusi nombor 13 dalam pesawat, bagi menghormati kepercayaan karut itu.

Dengan cara itu tiada sesiapa akan menganggap angka 13 adalah malang dan terpaksa duduk di barisan itu dengan berat hati.

Nombor 17 pula dianggap malang kerana dilihat sebagai angka roman XVII, yang mana anagram VIXI bermaksud, 'hidup saya sudah berakhir' dalam bahasa Latin.

Namun hakikatnya, barisan ke-13 adalah tempat duduk terbaik keranan ia berdekatan dengan pintu kecemasan.

Misteri Angka 7 Insiden MH17

Suatu ketika dahulu, pengguna media sosial pernah heboh dengan fenomena angka 7 yang menyelimuti tragedi nahas pesawat Malaysia Airlines MH17.

Menurut Airfleets.net, MH17 kali pertama digunakan pada Julai 1997 dan ditembak jatuh pada 17 Julai 2014.

Pesawat dengan nomor pendaftaran 9M-MRD itu telah terbang selama 17 tahun!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon