Rabu, Mac 04, 2020

Black Mamba Ular Paling Digeruni Di Afrika


Loading...

Mamba atau nama saintifiknya, Dendroaspis, adalah ular bertubuh panjang, sangat pantas, agresif, tersebar di Afrika tengah dan selatan dan namanya berasal dari legenda Afrika, untuk ular berukuran panjang yang mampu bergerak pantas ketika terancam atau ketika mengejar mangsanya.

Black Mamba

Mamba adalah sebutan umum untuk empat spesies ular berbisa dari spesies ular Mamba yang semuanya diklasifikasikan sebagai genus Dendroaspis, dan semua jenis mamba adalah ular berbisa yang mampu membunuh mangsanya.

3 spesies mamba yang lain biasanya lebih gemar mencari makanan diatas pokok pada waktu siang, manakala Black Mamba suka memburu diatas tanah pada waktu malam.

Black Mamba

Black Mamba Garang

Black Mamba menjadi terkenal melalui siri pertama filem Kill Bill, adalah ular paling pantas di atas muka bumi yang mampu bergerak dengan kelajuan mencecah 20 kilometer sejam (18 kaki sesaat)!

Semua jenis ular Mamba boleh memanjat, juga tinggal di atas pokok (arboreal), kecuali Mamba hitam. Aktif pada waktu siang, mangsanya adalah mamalia kecil (terutama tikus), burung dan kadal.

Spesis ular Mamba sangat agresif dan mampu menyerang dengan ketepatan tinggi dan kemungkinan untuk menyerang bertubi-tubi.

Malah, ular Mamba mempunyai keupayaan menyerang mangsa sehingga 12 kali dalam satu patukan, yang cukup beracun untuk membunuh 10 hingga 25 orang dewasa.

Racunnya, seperti kebanyakan ular beracun lain adalah neurotoksin yang mengandungi LD50, yang mampu menyalurkan purata 125mg hingga 400mg racun dalam satu patukan.

Sangat Agresif

Black Mamba

Ular Mamba jika diganggu, akan memberi memberi amaran dengan mengangkat kepala, memipihkan leher dan membuka mulutnya lebar-lebar sehingga terlihat jelas bahagian dalam mulutnya yang berwarna hitam pekat, namun tidak dapat mengembangkan lehernya seperti ular tedung.

Dan jika dipukul, ular Mamba akan mendesis keras dan akan mengejar sesiapa saja yang mengganggunya.

Mangsa patukan akan mula berasa seperti sengat pada badan diikuti dengan masalah penglihatan dan menjadi keliru.

Mangsa tidak dapat mengawal otot dan tanda-tanda yang menyebabkan kematian berlaku dengan cepat membuatkan rawatan segera diperlukan.

Kelumpuhan atau serangan jantung akan berlaku dan akhirnya mangsa akan koma atau mati. Jika antivenin tidak diberikan, hampir 100% jaminan bahawa mangsa akan mati. Kematian akibat racun Black Mamba boleh berlaku dalam masa 15 minit sahaja.

Setakat ini mangsa yang dipatuk Black Mamba mencatatkan rekod 100% kematian jika tiada rawatan kecemasan segera dilakukan.

Ular Mamba juga merupakan salah satu dari 15 spesies ular paling berbisa di dunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon