Thursday, February 06, 2020

Nombor Plat 'Fancy' Satu Kesalahan Tapi Kenapa Ramai Tetap Berdegil?


Jika ada di antara anda yang berangan untuk memiliki nombor plat cantik dan fancy seperti SIT1, TAM121 dan DYN4S, lebih baik lupakan angan-angan itu, kerana Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) negeri-negeri di Malaysia akan menyaman pemilik kenderaan yang mempunyai nombor plat sebegitu rupa.

Nombor Plat 'Fancy'

Ramai pemilik kenderaan yang menukar nombor plat sekadar suka-suka akan disaman atas kesalahan mengubah nombor plat yang tidak mengikut spesifikasi.

Polis sememangnya memandang serius penggunaan nombor plat fancy yang semakin berleluasa dan kesalahan ini amat merugikan kerana saman yang dikeluarkan bagi kesalahan ini adalah cukup tinggi.

Malah, lebih tinggi daripada kesalahan cermin gelap, cukai jalan tamat tempoh dan kesalahan tiada lesen memandu.

Mengapa Ramai Obses Mengubah Nombor Plat?

Kita faham mengapa ramai ingin memiliki nombor plat fancy. Bila kita tengok nombor plat mahal dibida dan dimiliki oleh golongan berada, ahli politik dan keluarga royalty, kita pun nak juga ada satu pada harga yang lebih murah.

Cuba bayangkan nombor plat W1N yang dibeli oleh Sultan Johor, Sultan pada harga RM748,000 pada tahun 2014, manalah kita mampu nak beli.

Jadi, dengan adanya port menukar nombor plat pada harga semurah RM30, ramai yang nak mencubanya.

Semua orang pun nak lakukannya, termasuklah Datuk Seri Aliff Syukri sendiri yang pernah disaman suatu ketika dahulu.

Selain daripada saman kerana tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah, beliau turut menerima saman nombor plat kenderaan ‘PMD1’ yang tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

Senang cerita, just stick to your real plate number.

Kalau nak fancy, ada banyak cara lain yang boleh korang guna pakai seperti mengubah warna cat kenderaan atau paling mudah, lekatkan saja pelekat kenderaan di tingkap.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: remaja

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon