Tuesday, June 04, 2019

Rakam Pesalah Trafik Dan WhatsApp Kepada JPJ


Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menggalakkan pengguna jalan raya membuat aduan kesalahan trafik secara langsung kepada agensi penguatkuasa itu, yang boleh disalurkan melalui rakaman video atau gambar, di lebuh raya menggunakan kamera peribadi atau kenderaan.

Whatsapp JPJ

JPJ juga mengharapkan pengguna yang ingin membuat aduan agar turut sama memberikan maklumat mengenai kesalahan dilakukan pengguna, tarikh dan nombor kenderaan.

JPJ juga amat berharap kepada masyarakat yang melihat kesalahan dilakukan di jalan raya tolong hantar segera kepada JPJ dengan maklumat apa kesalahan, tarikh dan nombor kenderaan.

JPJ ada bilik kawalan dan apabila diberitahu (aduan) melalui Whatsapp atau e-mel, anggota JPJ akan dimaklumkan dan mereka akan mencari pesalah berkenaan seberapa cepat yang boleh, sebaik-baiknya disertakan bukti video atau gambar.

Bagaimanapun, rakaman aduan dalam bentuk video perlu dilakukan penumpang dan bukan pemandu kenderaan bagi memastikan keselamatan serta mengelak kemalangan daripada berlaku.

Yang merakam video itu (jika bukan dash cam) mestilah selain daripada pemandu, kerana pemandu tidak boleh menggunakan sebarang gajet semasa memandu.

Orang ramai juga digalakkan membuat aduan berhubung kesalahan penggunaan plat kenderaan 'fancy' bagi membolehkan JPJ mengeluarkan notis.

Sekiranya ada kenderaan menggunakan plat 'fancy' ini, JPJ akan mengunjungi rumah pesalah dalam tempoh 10 hari.

Kita tidak, saman akan dihantar dalam tempoh itu, dan notis akan dikirim untuk pesalah perbetulkan kesalahannya.

Tujuannya (supaya) mudah bagi JPJ mengesan nombor kenderaan ini dan mahu mengelakkan kemalangan kerana penggunaan plat fancy.

JPJ juga telah mengeluarkan lebih 200 notis dalam masa tiga hari kepada pemandu yang melakukan kesalahan trafik.

Biasanya aduan yang dibuat adalah melibatkan kesalahan menggunakan lorong kecemasan yang berjaya dirakam pengguna jalan raya lain, termasuklah bas yang melakukan kesalahan seperti itu.

Orang ramai dan pengguna jalan raya yang berhasrat membuat aduan boleh berbuat demikian melalui aplikasi WhatsApp di talian JPJ, 013-449 8997 atau e-mel di aduantrafik@jpj.gov.my.

Bilik Kawalan JPJ di setiap negeri dan ibu pejabat beroperasi 24 jam bagi memantau perjalanan penguatkuasaan yang dijalankan dan menerima aduan orang ramai.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon