Sunday, March 18, 2018

Ketahui Perkara Penting Anda Perlu Lakukan Jika Ditahan Polis


Jika anda ditahan polis, atas apa sebab sekalipun, langkah terbaik adalah mendapatkan peguam tanpa mengira anda bersalah atau tidak, sebagai langkah penting bagi menjamin hak anda dilindungi.

Perkara Penting Anda Perlu Lakukan Jika Ditahan Polis

Polis bukanlah musuh tetapi pada masa sama mereka bukan kawan anda. Cara terbaik untuk melindungi diri anda adalah dengan mempunyai peguam.

Berikut adalah nasihat Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty (LFL) Eric Paulsen, ketika berurusan dengan polis dalam pelbagai situasi.

Apa lagi sebab pentingnya diwakili peguam?

Jika polis gagal melengkapkan siasatan dalam masa 24 jam, pegawai penyiasat (IO) boleh memohon tahanan anda dilanjutkan melalui reman.

Permohonan dibuat kepada majistret. IO boleh meminta tiga hingga empat hari reman dan jika anda tiada peguam, anda tidak boleh memberi maklum balas.

Bagaimana untuk melindungi diri ketika soal siasat?

Dalam kenyataan saksi anda, undang-undang memberikan anda hak untuk tidak berkata apa-apa. Anda malah tidak perlu mengaku jika bersalah. Anda boleh beritahu polis yang anda mahu membela diri di mahkamah.

Jika anda memberi kerjasama, ia akan membantu siasatan polis. Misalnya jika anda ditahan bersama-sama dadah dalam kereta anda dan anda sebenarnya tidak bersalah, anda boleh berkata ia milik orang lain.

Polis mungkin menerima penjelasan itu dan mencari individu tersebut. Jika anda tidak berkerjasama, polis akan mengatakan anda sahaja suspek mereka.

Kaedah seksaan atau pemaksaan untuk memaksa anda membuat pengakuan tidak dibenarkan walaupun ada beberapa kes sedemikian.

Bagaimana jika polis berpakaian preman tidak memberitahu identiti mereka ketika tahanan?

Biasanya polis akan memperkenalkan diri mereka.

Anda tidak disarankan untuk melawan, ia hanya membawa kepada banyak masalah lain.

Jika anda memang tidak tahu identiti mereka, secara teknikalnya anda tidak melakukan kesalahan. Namun sebaik saja tahanan selesai polis sepatutnya akan memberitahu identiti mereka.

Apa yang perlu anda lakukan jika melihat polis bertindak melampau ketika membuat tangkapan?

Ini adalah situasi sukar kerana anda cuba membuat sesuatu yang boleh dianggap sebagai mengganggu penjawat awam menjalankan tugas.

Saksi boleh membuat laporan polis kemudiannya berhubung apa yang dilihatnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 5 Negara Polis Paling Rasuah Di Dunia

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon