Tuesday, February 18, 2020

Gambar Imej Sebenar COVID-19, Cantik Tapi Membunuh!


Pada 11 Februari 2020, pakar-pakar di Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit Kebangsaan (NIAID) di Montana, Amerika Syarikat telah memuat naik sebuah galeri yang mengandungi imej terbaharu koronavirus menggunakan pelbagai jenis mikroskop pengimbas elektron.

Imej COVID-19
Imej virus yang diimbas melalui mikroskop elektron. - Flickr, NIAID

Imbasan mikroskop elektron ini menunjukkan SARS CoV-2 (kuning), penyebab COVID-19.

Menurut laman rasmi NIAID, sampel imej koronavirus SARS-CoV-2 (yang dahulu dikenali sebagai 2019-nCoV) ialah sebahagian daripada kajian di Regional Medical Laboratory (RML).

Berikut lagi beberapa hasil imbasan makmal COVID-19:

Sampel diambil daripada pesakit di Amerika Syarikat.

AS COVID-19
Imej COVID-19 hasil imbasan mikroskop elektron. -Flickr, NIAID

Imbasan mikroskop elektron ini menunjukkan SARS-CoV-2 (jingga), diambil daripada seorang pesakit di Amerika Syarikat.

Mahkota COVID-19
Imej COVID-19 berbucu tajam seperti mahkota. -Flickr, NIAID

Zarah muncul dari bahagian bawah sel yang dikultur di makmal daripada sampel yang diambil daripada seorang pesakit di Amerika Syarikat.

Bucu di bahagian luar zarah virus inilah yang memberikan koronavirus namanya kerana bentuk bucunya yang tajam seperti mahkota.

Senator Amerika Syarikat Dakwa Coronavirus Berasal Dari Makmal Di China!

Sejak mula wabak COVID-19 tersebar, orang ramai seakan tertanya-tanya dan terus berspekulasi mengenai kehadiran wabak ini, dengan beberapa individu dan pakar mempunyai teori masing-masing.

Menurut Senator Amerika Syarikat, Tom Cotton, dalam sebuah temu bual Sunday Morning Futures, beliau dengan tegas mengatakan kerajaan China sememangnya sebuah kerajaan yang tidak lekang dengan penipuan. Kenyataan beliau dibuat setelah mendakwa kerajaan China sanggup menipu mengenai angka sebenar mangsa yang dijangkiti wabak coronavirus.

Menurutnya, virus ini berpunca daripada sebuah makmal bio-keselamatan yang terletak tidak jauh dari pasar basah Wuhan.

Walau bagaimanapun, dia mengakui Amerika Syarikat tidak mempunyai sebarang bukti mengenai dakwaan yang dibuat serta mengaitkannya dengan ketidakjujuran China.

Selain Tom Cotton, laporan dari South China University of Technology turut merumuskan perkara yang sama dimana wabak coronavirus ini berkemungkinan besar berasal dari sebuah makmal di Wuhan.

Kenyataan ini dikuatkan lagi selepas makmal ini menyimpan 605 ekor kelawar yang berpotensi sebagai pembawa penyakit bagi mengkaji dengan lebih mendalam mengenai penyakit penafasan yang dihidapi oleh haiwan ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon