Sunday, March 31, 2019

Black Death: Wabak Yang Membunuh 200 Juta Nyawa


Wabak yang disebabkan oleh bakteria Yersinia pestis, dianggarkan telah meragut kira-kira 75 juta sehingga 200 juta nyawa manusia ketika berada di ‘puncak kegemilangannya’ iaitu semasa zaman pertengahan dahulu.

Misteri penyakit Black Death
Black Death-Gambar hiasan.

Kehilangan nyawa yang sangat besar ini, telah menyebabkan tamadun manusia itu mengambil masa kira-kira 200 tahun, untuk kembali ke jumlah sebelum wabak tersebut melanda.

Terdapat 3 manifestasi wabak iaitu Bubonic, Pneumonic dan Septicemic.

Sehingga kini, masih terdapat banyak lagi kes-kes wabak dilaporkan saban tahun dan antara “outbreak” terbesar terjadi di zaman moden ini, adalah pada tahun 2014 dan 2017 di Madagascar.

Tidak seperti perubatan zaman pertengahan dahulu, kemajuan perubatan moden masa kini, serta penemuan antibiotik dengan mudah merawat jangkitan Yersinia pestis.

Walau bagaimanapun, disebabkan rakyat Madagascar kebanyakannya tinggal di kawasan pedalaman, menyebabkan pesakit lewat dalam mendapatkan rawatan. Ratusan kes kematian telah direkodkan.

Tidak seperti virus smallpox, wabak ini sukar untuk dibasmi sepenuhnya kerana bakteria Yersinia pestis, menjadikan tikus sebagai “reservoir host”.

Tikus-tikus ini seolah-olah berfungsi sebagai tempat penyimpanan bakteria Yersinia pestis.

Anda perlu tahu bahawa, untuk dijangkiti wabak, anda sama ada perlu digigit atau terkena najis vektor (agen penyebaran) yakni kutu, “oriental rat flea” spesies Xenopsylla cheopis, selepas menghisap darah tikus yang mempunyai bakteria di dalam badannya.

Selain itu, water droplets dari batuk pesakit wabak pneumonik serta bodily fluids juga boleh menjangkiti anda.

WABAK

Penyakit ini tiba di Eropah Barat pada tahun 1347 dan di England pada tahun 1348. Ia kemudiannya mula reda pada awal tahun 1350-an.

Wabak ini dikatakan mula tersebar dari bahagian 'timur', sebagaimana orang zaman pertengahan menganggapnya, kemudian melanda ke utara dan barat selepas menjangkiti timur Mediterranean, Itali, Sepanyol dan Perancis.

Selepas tersebar ke Britain, di mana ia melanda Dorset dan Hampshire di sepanjang pantai selatan England secara serentak, ia kemudian tersebar ke utara dan timur, kemudian ke Scandinavia dan Rusia.

YAHUDI

Tahukah anda, warga yahudi di Eropah dahulu telah dituduh meracun telaga serta kononnya telah menjadi penyebab kepada wabak “Black Death” ini.

Perkara ini seolah-olah menjadi logik masyarakat pada ketika itu kerana tidak terlalu ramai orang yahudi yang mati.

Sebaliknya, penjelasan mudah adalah kerana orang yahudi ini sering menjaga kebersihan tempat tinggal dan diri mereka berbanding warga lain dan berikutan tuduhan itu, ramai warga yahudi telah mati dibunuh.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon